torsdag 17 oktober 2013

fimpa

Om rökningen hade varit en företeelse som kom nu, jag lovar det hade varit förbjudet. Klassat som narkotika. Rökning är så jävla farligt, förstör så mycket för så många. Och inte bara för den som väljer att röka. Nej, alla runtomkring får i sig röken.
Jag vet att det blivit bättre sedan rökningen förbjöds på krogar och restauranger. Usch, tänker på hur det var innan. Hur man kom hem efter en utekväll och kläderna stank rök, håret som man så nogsamt tvättat i något godluktande schampo innan man gick ut, luktade instängd rök. Kändes också som om man snöt ut rökfärgat snor när man snöt sig.
När jag var ung rökte också jag. Det var nån sorts tuffhetsgrej. Man ville känna sig speciell. Nästan lite modig. Började alldeles för tidigt, vågar inte skriva hur tidigt det var jag började. Men jag var en vilsen unge, alldeles för länge. Men när jag var 24 år bestämde jag mig, aldrig mer röka. Jag la ett fullt paket Marlborou Lights åt sidan och sedan dess har jag aldrig rökt. Jag är så tacksam för det.
När jag var 18-21 hade jag en italiensk pojkvän i Italien. Bodde i omgångar i Rom. Min pojkväns pappa hade cancer i strupen. Varje morgon och kväll hörde jag hur han hostade lungorna ur sig. Och jag kommer ihåg sommaren när han varje dag kördes till strålningen. Så sommaren när jag var 24, bodde jag en sommar hos min kompis Carina i Rom. Hennes familj bodde väggivägg med hennes
 svärföräldrar. Carinas svärfar hade lungcancer. Det var samma sak för honom. Varje morgon och kväll hostade och hostade han.
Två starka och levnadsglada män, en som var partisan under kriget. Och så cancern som slår ut en. Ingen av dem överlevde cancern och båda hade varit rökare.
Nej, det var inget svårt beslut. Påhejad av Carina, bestämde jag mig.
Ingen mer rökning för mig.

 Kolla den här filmen 
Den är en del av kampanjen i Finland.

Kanske dags för det totalförbud mot rökning

Vad tycker ni? 

Så läser man den här annonsen. Att Stockholm städas för 100 miljoner kronor per år och att 60 procent av det skräpet är fimpar. Allvarligt talat. Det är 60 miljoner som skulle kunna läggas på något annat. Något bra. Och sedan tänker jag på att fimpen i sin har en massa cancerogena ämnen i sig, som åker in i marken, jorden.

Jag tycker att rökning är så jäkla onödigt. Vad tycker du?

6 kommentarer:

  1. Såå äckligt!! kan knappt gå bakom ngn som röker på gatan. För att inte tala om uteserveringar, måste bli totalförbud både inne och ute på restaurang!! BLÄ

    SvaraRadera
  2. Eller alla patienter utanför sjukhusentren! Hur svårt kan det vara? Varför välja ohälsa? Inför rökförbud på alla offentliga platser.

    SvaraRadera
  3. Människor får gärna röka för mig men varför ska dessa rökare skräpa ner så mkt, fimpar överallt och ofta tomma cig-paket slängda på marken. Likadant överallt. Har varit en del i Italien och det är likadant där. En gång i Italien hade jag cirka 100 meter att gå, på 3 ställen låg det tomma cig-paket, olika märken så det var nog inte samma människa som slängt dessa 3 tomma paket, ngt annat skräp fanns där inte. Och när man ligger på stranden och plötsligt ser man några fimpar i sanden, så äckligt.

    SvaraRadera
  4. Spännande att höra att du levt i Rom, älskar allt med den staden. Har oxå rökt en gång i tiden & precis som du bestämde jag mig bara, nu är det nog, var nog ca 30 år. Alltså 18 år sen. Men. Jag snusar istället, så jag är ju fortf nikotinist.. Fast jag avskyr oxå rök, speciellt sådan där "gammal" usch, fy & blää. Gjorde jag dock redan då jag rökte, varje gång jag kom hem på natten efter en krogkväll så tvätttade jag håret, kunde absolut inte gå och lägga mig med den "matos+rökning ala fimp lukt" i håret. Tror inte på förbud dock, men håller helt med, hade det introducerats idag, så hade det nog blivit klassat som samhällsfarligt med vissa förbud. Tror dock det går mkt djupare än att ett förbud skulle göra ngn som helst skillnad. Det är ju ett sk.njutningsmedel och många har rökningen som sin snuttefilt i livet typ./L

    SvaraRadera
  5. Jag håller med. Rökning bör ABSOLUT förbjudas! Om inte för rökarnas egna hälsas skull så för alla andra ickerökares skull. Jag har ingen lust att få KOL eller lungcancer på grund av passiv rökning. Rökning är en självisk handling som förstör både miljön och liv. Jag förstår inte hur det kan vara okej eller ens lagligt. Hoppas verkligen på totalt förbud inom en snar framtid!

    SvaraRadera
  6. Jag skämtade med några yngre människor och sa att förr visste man om man hade haft en bra kväll ute om håret luktade mer rakvatten än rök när man vaknade dan efter. De tittade helt förfärat på mig. Vet inte om det var för att man fick röka på krogen eller för att tant kom ut som en sexuell varelse. Tack för din fina blogg!
    /Eva

    SvaraRadera