fredag 14 september 2012

yogaambassadör

   Trots att jag är sjuk, ser jag mig ändå som en yogaambassadör. En självutnämnd sådan. Men med yogan har jag ingått ett äktenskap och jag är, vilket mina närmsta vänner vet en väldigt lojal person. Just nu prövas mitt äktenskap, men jag tror på ett förhållande som klarar av både glädje och sorg. Att bara man vågar se det bräckliga och sköra, ändå vara säker på att det är vi. Mot alla odds och med alla odds. Vi, jag och Ray. Vi ska klara det här, växa oss starka ur det här. För vi lovade varandra just det med ett vittne från Båstad  kommun och den närmsta familjen på den vackra stenstranden i Kattvik för tre år sedan. Och jag har en inre bild av oss två som gamla. Jag vill bli gammal med Ray. Åldras med honom, även om det känns som om jag redan  åldrats en massa år bara de här senaste månaderna. Men jag älskar känslan av att vi växer samman. Att Ray är min man. Detsamma gäller yogan. Jag yogar inte bara de bra dagarna, när kroppen är stark och orkar och vill göra vilda och utmanande saker och ställningar. Jag yogar också när kroppen gör ont, när livet runtomkring mig stormar. När det inte är alldeles lätt att ta sig upp på mattan. När det gör ont och jag känner mig svag. Men jag försöker. Det kanske bara blir några solhälsningar, eller alltihopa.

   Det är inte för inte som jag skrivit tre yogaböcker och gett ut 14 stycken yogadvder. Jag älskar yoga och den eller de som hittade på yoga var på så många sätt helt fantastiska. Yoga är en träningsform som är otroligt smart och bra på alla sätt och vis. Jag vill att alla ska yoga, för yoga är så himla bra. Det gäller bara att hitta den yogaform, och den yogalärare som man för tillfället behöver. Det bästa är ju så klart att yoga för en lärare, men för många är inte det ett alternativ. Du kanske inte bor i närheten av en yogastudio. Du kanske har svårt att binda upp dig på fasta tider. Du kanske inte kan de tider som erbjuds. Oftast ges yogatillfällena tidiga mornar eller efter jobbet. Det kan vara svårt om man har familj och heltidsjobb att få ihop det. Eller Du kanske känner dig obekväm att gå till en studio och vill testa lite hemma först. Det finns tusen och en anledning.

Men jag önskar alla att hitta yogan. Det finns också  många olika former av yoga, och alldeles säkert kommer du att hitta en form som passar dig.
Du kanske vill ha en lugnare form?
Mer meditativ?
Du kanske vill träna hårt och bli svettig?
Det finns yoga med musik, utan musik. Yoga där man nästan dansar och yoga där man ligger still länge. Ja, det finns faktiskt yoga för varje smak. Jag älskar ashtangayoga och för varje dag, varje vecka, varje månad och år, blir jag mer och mer övertygad att det är min form. Det som passar mig. Det som gör mig glad, varm i kroppen, glad över att min kropp bär mig genom sorger och härligheter. Gör mig stark, och att jag behåller fokus i mitt liv, värdesätter det som är viktigt och behandlar mig själv och min kropp som ett tempel.

Förutom alla andra bra saker som yoga gör i ditt liv, som att du sover bättre, stressar mindre, har mindre ont i kroppen, bättre syreupptagningsförmåga, bättre sexliv, starkare ryggrad, bättre hållning. Jag skulle kunna fortsätta skriva alla braiga grejer i all evighet.

Men varför just ashtangayoga för mig? När man lärt sig grunderna i ashtangayoga blir man som fri. Det gillar jag. Jag är inte uppbunden vid en lärare som säger vad jag ska göra, som leder ett pass. Nej, jag är fri i mitt utövande. Jag kan rulla ut min matta var som helst. Hemma eller i en studio varsomhelst i världen och göra det jag kan och vill göra. Jag är efter alla år fortfarande kär i ashtangayogan. Och jag har sagt det massor med gånger, på gränsen till tjatigt men yogan har hjälpt mig så många gånger förr i mitt liv. Och hjälper mig definitivt nu när livet inte är så enkelt. Men med det inte sagt att det är en form som passar alla.

Ni har väl inte missat att det finns en yogatidning, här är några rader om vad yogan betyder för mig i samband med Yogamarathon 14/10. ( Yoga för dig, heter tidningen)

Ni vet ju att jag gjort lite dvder. Jag har gett ut dvder i ashtangayoga för absoluta nybörjare till fortsättare. Och jag har gett ut en serie i hathayoga om elva dvder. En serie som heter Yogaliv. Här nedan kan du se omslagen på de dvderna. Det är så klart Anneli Hildonen som plåtat alla omslag.
Att åldras med yoga.

40plusyoga

Hormonyoga

Energiyoga

Barnyoga

Gravidyoga

Tonårsyoga

Yoga för rygg & nacke

Mammayoga

Yoga inför förlossning

Lugn & Royoga
Det är finfina priser just nu på dvdserien Yogaliv. Värt att testa yoga om du inte gjort det ännu. Jag är stolt över de här dvderna, jag får ofta mejl från kvinnor som börjat yoga med hjälp av dem eller mina böcker. Sånt är väldigt kul. Så är du suger på att testa?  Gå in här och köp: Yogaliv

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om yoga tidningen! jag har saknat en sådan på svenska.
    Jag har flera av dina DVD och böcker och de är mina följeslagare. Jag gillar din ton och ditt sätt att leda i DVD. Fortsätt att inspirera är du snäll!

    SvaraRadera
  2. Fina, fina Karin! Den 21 juni gick jag på efterlängtad 7 veckors semester. Så olika känslor för oss två just denna dag. Jag har 6 st (inkl barnyoga) av dina DVD:er och tycker verkligen mycket om dem. Instämmer med föregående att din ton gör jättemycket för känslan av yogan. Som du beskriver bandhas och andning mot nyckelbenen är det första gången jag förstår hur jag ska göra. Det har tagit min yoga till en helt ny nivå. Tack!

    Jag bor bara 20 min från Båstad och planerade att besöka Yogavita i sommar för att få vara med på ett av dina pass. Men så läste jag om ditt cancerbesked och jag började följa dig på bloggen. Du imponerar i styrka, närvaro och klarhet! Tänk att du orkar inspirera vidare även när du inte mår bra. Du är ofta i mina tankar, även om jag förstås inte alls känner dig. Jag önskar dig bara lycka och tillfrisknande. Varma kramar och STORT tack!/Linda

    SvaraRadera