torsdag 27 september 2012

jag, Taxotere och Tor

Idag är cellgiftsdag. Jag har förberett med att äta 16 X 2 kortisontabletter igår och ska också efter frukost ta 16 till.  Kortison gör en pigg, men inte på det trevliga sättet, utan på det mer knarkiga sättet. Men det hjälper mig också att inte må så illa vid behandlingen. På något märkligt sätt lyckades jag somna igår som en liten stock vid elva, men vaknade redan klockan tre. Och nu har jag lärt mig. Det är ingen ide att försöka ligga kvar i sängen och ha ångest för att jag inte sover, eller att timmen är för ung. Så jag går upp och skriver, yogar om det känns bra.

Träffade Mira igår och hon hjälpte mig att köpa gympadojor. Jag går ju så mycket, och nu kan jag inte gå i klackskor överhuvudtaget. Taxotere tar på skelettet. Försökte mig på höga klackar en dag, ville vara fin för Ray. Liksom glömma bort att jag är sjuk. Klä upp mig och fixa, även om jag alltid försöker göra mig så fin jag kan, inte bara för honom utan för min egen känslas skull. För att det känns viktigt att känna sig ren, fin och fräsch. Men jag fick så ont i kroppen efter att ha gått med höga klackar. Ja, det är ungefär som att vara gravid, så nu blir det låga skor eller gympadojor. Det blev ett par air max... igen. Jag är en vanemänniska. Gillar jag något håller jag fast vid det, även om modet säger annorlunda. Men allt kommer ju tillbaka, så varför bry sig. Sedan blev det glass på bästa glass-stället i stan, Gelateria Italiana på Fridhemsplan, som funnits där i så många, många år, minst 20 i alla fall. Har ätit så många glassar där.

För mig kommer torsdagar, eftersom mina cellgiftsbehandlingar verkar alltid infalla på denna dag, vara en speciell dag. Kanske inte en mysig dag direkt. Men ändå om man nu ska välja en dag att ta cellgifter känns torsdag som en bra dag. Så här stod det på WP:

 "Torsdag är den veckodag som i Norden  är uppkallad efter den fornnodiske åskguden Tor. På latin kallad dies Jovi, vilket betyder Jupiters dag. I Norden jämställde man Tor med de romerska gudarnas konung, Jupiter.Torsdagskvällen och den därpå följande natten var enligt folktro en vanlig tid för handlingar som hade med magi och trolldom att göra. Ville man lära sig att spela av näcken eller tillverka en bjära, så skulle det ske tre torsdagar i följd. Åtgärder mot sjukdomar skulle vidtas under torsdagsnatten."

Ja, ni ser ju. Som Tor gör på bilden ska vi bryta ner, hacka sönder, och mörda cancern i min kropp jag, taxotere och Tor. 



5 kommentarer:

  1. Ha ha ha! Det var väl det jag visste. Mina behandlingar var också alltid på torsdag. Och vet du vad? Cancern försvann!!!

    SvaraRadera
  2. Vilken klockren kommentar från Marika:-). Håller tummarna för att din behandling ska gå lätt för dig men vara stenhård mot sjukdomen. Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack fina Karin för att du orkar dela o för artiklarna i nya Amelia o M! Tänker på dej ofta! Kram Mimi

    SvaraRadera
  4. Torsdagar är en bra dag för behandling helt klart! Ge cancern vad den tål, låt cellgiftssoldaterna marschera in i dig och kämpa cancerkriget åt dig. Det är dina allierade!/CR

    SvaraRadera
  5. Tack för att du är en sån inspirerande och bra människa! Hittade din blogg i morse och har suttit och läst den i flera timmar.
    Jag är 19 år och är själv sjuk (inte cancer) men har varit sjukskriven från skolan i ett år nu. Jag har tappat all kämparglöd och vissa dagar känner man bara att man vill ge upp.. Men när jag hittade din blogg, och dina inspirerande inlägg, hur du kämpar och ändå lyckas se det ljusa i livet även fast du gå igenom något förjävligt. Även fast jag inte känner dig så ser jag verkligen upp till dig, jag vill också ha en sådan kämparglöd som dig. Så tack ännu en gång för en mycket inspirerande blogg! Och jag hoppas att vi båda blir friska tillslut! Kram!

    SvaraRadera