tisdag 4 september 2012

Indiens guld = ghi

Varje dag försöker jag äta en matsked Ghi. Jag blandar in den i min gröt. Men den där matskeden kan också smältas i varm mjölk eller varmt vatten. Några har frågat hur man gör ghi, så här ska ni få receptet. Ghi sägs vara förträffligt på så många sätt. Det är som en inre bodylotion, som smörjer din insida. Och vi som går på cellgifter behöver verkligen smörja oss, eftersom cellgifter och kortison torkar ut oss. Fast de flesta människor behöver nog smörjas inifrån. Ghi hjälper också magen och tarmarna och enligt ayurvedan så är en viktig del i vår hälsa en fungerande avföring ( att man varje dag går på toaletten) och ja, ghi är toppen för det.

Här är nu det efterlängtade receptet:

Köp ett paket osaltat, helst också ekologiskt smör. Det är viktigt att smöret är osaltat. Jag vet inte om det stämmer, men en person sa till mig att det salt som är i smör är industrisalt, och det är inga bra grejer. Så osaltat är viktigt.


Lägg smöret i en kastrull och låt det smälta, för att sedan småputtra ganska länge. Inte koka. Så ganska låg temperatur. Smöret ska inte brännas. Du får nog räkna med 30-40 minuter.

Låt smöret puttra så länge att vattnet dunstar bort och att mjölkproteinet stiger upp till ytan, och smöroljan (det vi vill ha på botten). Ni ser det vita det ska bort. Försök att ta bort det utan att få med för mycket av smöroljan. Man ska liksom kunna se botten av kastrullen, då brukar det vara klart att sila. Sila sedan allt, till exempel genom ett kaffefilter eller en silduk.

Det som kommer ut, och som är ghi ska vara så här solgult och helt rent.

P.s Snart kan man se den här filmen Beyond that wasteland. För två år sedan fick sångerskan Jenny Wilson bröstcancer. Den här filmen har hon gjort med sin pojkvän. För mig som drabbad, drabbas jag starkt av historierna, böckerna, konsten och här filmen av någon annan som också drabbats, än att läsa historierna OM någon som blivit drabbad. Jag önskar och hoppas att fler som fått cancer ger uttryck för sin sorg, sin rädsla, sina våndor, att de hittar ett uttryckssätt och förmedlar sina tankar, för då går det rätt in i mig. Rätt in i hjärtat och jag blir verkligen berörd. d.s

1 kommentar:

  1. Hej, ett litet tips, man kan ställa in kastrullen i ugnen 80 grader 1 1/2 timme ca. Gillar åxå Ghi

    SvaraRadera