måndag 17 september 2012

mina biverkningar


Jag har ju berättat att den här omgången av cellgifterna är den värsta. Jag tror på allvar att jag inte mått så dåligt nån gång. Att föda barn var en fis i rymden, jämförelsevis. Då får man ju bästa finaste presenten efter alla timmar och i mitt fall dagar av smärta. Men cellgifter, fy fan vilken ångest.  Står nästan inte ut och har två cellgiftsbehandlingar kvar och  ska fortsätta i ETT år med herceptin. Det är visserligen inget cellgift, men kolla herceptinets biverkningar. Ingen kul läsning direkt.
Varje kväll drömmer jag mardrömmar om den väntande operationen och strålningen.

Fan, vad jag tycker synd om mig själv.

Kan inte någon? Gud, kanske bara trolla bort min cancer. Så att alla står där helt förbryllade: Men Karin, din cancer är borta. Du behöver inte opereras eller strålas. Det här är fantastiskt.


Biverkningar av Taxotere (cellgift):

Mycket vanliga (kan drabba fler än 1 av 10 personer):
  • Infektioner, minskning i antal röda blodkroppar (anemi) eller vita blodkroppar (vilka är viktiga för att bekämpa infektioner) och trombocyter SVAR: vet ej
  • feber: om detta sker måste du omedelbart kontakta din läkare SVAR: känner mig varm och kall om vartannat
  • allergiska reaktioner som beskrivs ovan SVAR: vet ej
  • aptitlöshet (anorexi) SVAR: Har typ tappat aptiten, äter för att jag måste
  • sömnlöshet SVAR: På tio dagar sov jag knappt
  • domningskänsla eller myrkrypningar eller smärta i leder eller muskler SVAR: Då och då under dagen
  • huvudvärk SVAR: Sprängande huvudvärk
  • smakförändring SVAR: Inget smakar gott, inte ens det jag verkligen älskar
  • inflammation i ögat eller ökat tårflöde SVAR: Ögonen rinner och ögonen är svullna
  • svullnad orsakad av bristfälligt lymfdränage SVAR: Kroppen gör ont på det där sättet när man vet att man har för mycket vatten i kroppen.
  • andfåddhet SVAR: Kan inte gå några steg utan att bli andfådd
  • nästäppa; inflammation av hals och näsa; hosta SVAR: snorig och lätt halsont
  • näsblod SVAR: nej
  • sår i munnen SVAR: nej, ta i trä
  • orolig mage inklusive illamående, kräkningar och diarré, förstoppning SVAR: magen är inte bra
  • magsmärta SVAR: jätteont i magen
  • matsmältningsbesvär SVAR: Magen är ju inte så bra, så det är väl problem med matsmältningen
  • håravfall (efter avslutad behandling bör normal hårväxt i de flesta fall återkomma) SVAR: Har ju inget hår att tala om
  • rodnad och svullnad av handflator och fotsulor, vilket kan orsaka hudfjällning (detta kan även inträffa på armarna, i ansiktet eller på kroppen) SVAR: fjällar i hårbotten, eller vad säger man. Skalpen fjällar
  • förändring i färgen på dina naglar och eventuell påföljande nagelavlossning SVAR: naglarna är inte roliga
  • muskelsmärta eller värk; ryggvärk eller skelettsmärta SVAR: extremt ont i hela kroppen
  • menstruationsrubbningar SVAR: säkert, min mens är märklig
  • svullnad av händer, fötter, ben SVAR: Det mesta känns som det har svullnat
  • trötthet; eller influensaliknande symtom SVAR: Känner mig trött och håglös och frusen på ett trist sätt
  • viktökning eller viktminskning SVAR: vet inte, väger samma eller ett kilo mindre sedan jag började. Vägde 56 kilo när jag började resan, nu väger jag 55.

Vanliga (kan drabba upp till 1 av 10 personer):
  • svampinfektion i munnen SVAR: den har äntligen försvunnit
  • uttorkning SVAR: Huden är torr, torr, torr
  • yrsel SVAR: Ja, det snurrar rätt ofta
  • nedsatt hörsel SVAR: jag hör inte riktigt vad alla säger
  • sänkt blodtryck; oregelbunden eller ökad hjärtrytm SVAR: helt klart
  • hjärtsvikt SVAR: vet inte
  • inflammation i matstrupen SVAR: känns som jag har det
  • muntorrhet SVAR: ja
  • sväljsvårigheter eller sväljningssmärtor SVAR: Ja
  • ökad blödningsbenägenhet SVAR: är livrädd för att skära mig
  • förhöjda leverenzymvärden (därav behovet av regelbundna blodprovskontroller). SVAR: vet ej

Mindre vanliga (kan drabba upp till 1 av 100 personer): SVAR: de här nedan är jag livrädd för att få
  • svimmning
  • hudreaktioner, kärlväggsinflammation och svullnad lokalt vid insticksstället
  • inflammation i tjocktarmen; tunntarmen; perforering av tarmen
  • blodpropp.


    Så går vi vidare med antikroppshormonet Herceptin som jag ska äta i ett år. Jag har redan, efter bara en gång fått flera av biverkningarna som står här. 



    Neutropen sepsis - vanlig
    Cystit - vanlig
    Herpes zoster - vanlig
    Infektion - vanlig
    Influensa - vanlig
    Nasofaryngit - vanlig
    Sinuit - vanlig
    Hudinfektion - vanlig
    Rinit - vanlig
    Övre luftvägsinfektion -vanlig
    Urinvägsinfektion - vanlig
    Erysipelas (rosfeber) - vanlig
    Cellulit - vanlig
    Infektioner och infestationer
    Sepsis - Mindre vanlig
    Malign neoplasmprogression - Ingen känd frekvens
    Neoplasier; benigna, maligna och ospecificerade (samt cystor och polyper)
    Neoplasmprogression - Ingen känd frekvens
    Febril neutropeni - Mycket vanlig
    Anemi - Vanlig
    Neutropeni - Vanlig
    Trombocytopeni - Vanlig
    Minskat antal vita blodkroppar/leukopeni - Vanlig
    Blodet och lymfsystemet
    Hypoprotrombinemi - Ingen känd frekvens
    Överkänslighet - Vanlig
    Anafylaktisk reaktion - Ingen känd frekvens
    Immunsystemet
    Anafylaktisk chock - Ingen känd frekvens
    Organsystem Biverkan Frekvens
    Viktminskning - Vanlig
    Anorexi - Vanlig
    Metabolism och nutrition
    Hyperkalemi - Ingen känd frekvens
    Ångest - Vanlig
    Depression - Vanlig
    Insomnia - Vanlig
    Psykiska störningar
    Onormala tankar - Vanlig
    Tremor - Mycket vanlig
    Yrsel - Mycket vanlig
    Huvudvärk - Mycket vanlig
    Perifer neuropati - Vanlig
    Parestesi - Vanlig
    Hypertoni - Vanlig
    Somnolens - Vanlig
    Dysgeusi - Vanlig
    Ataxi - Vanlig
    Pares - Sällsynt
    Centrala och perifera nervsystemet
    Hjärnödem - Ingen känd frekvens
    Konjunktivit - Mycket vanlig
    Ökad lakrimation - Mycket vanlig
    Torra ögon - Vanlig
    Papillödem -Ingen känd frekvens
    Ögon
    Retinal blödning - Ingen känd frekvens
    Öron och balansorgan
    Dövhet - Mindre vanlig
    Sänkt blodtryck -Mycket vanlig
    Förhöjt blodtryck - Mycket vanlig
    Oregelbunden hjärtrytm - Mycket vanlig
    Hjärtklappning - Mycket vanlig
    Hjärtfladder - Mycket vanlig
    Kongestive hjärtsvikt Vanlig (2%)
    Supraventrikulär takyarrytmi - Vanlig
    Kardiomyopati- Vanlig
    Minskad ejektionsfraktion* -Mycket vanlig
    Perikardisk effusion - Mindre vanlig
    Kardiogen chock -  Ingen känd frekvens
    Perikardit - Ingen känd frekvens
    Bradykardi - Ingen känd frekvens
    Hjärtat
    Takykardi (galopperande hjärtrytm) - Ingen känd frekvens
    Hypotoni - Vanlig
    Blodkärl
    Vasodilatation  - Vanlig
    Värmevallning - Mycket vanlig

    Organsystem Biverkan Frekvens
    Rosslande/pipande andning -Mycket vanlig
    Dyspné - Mycket vanlig (14%)
    Astma -Vanlig
    Hosta - Mycket vanlig
    Epistaxis - Mycket vanlig
    Lungsjukdom - Vanlig
    Faryngit - Vanlig
    Rinorré - Mycket vanlig
    Pleurautgjutning - Mindre vanlig
    Pneumonit -Sällsynt
    Lungfibros - Ingen känd frekvens
    Andnöd - Ingen känd frekvens
    Andningssvikt -Ingen känd frekvens
    Lunginfiltration - Ingen känd frekvens
    Akut lungödem - Ingen känd frekvens
    Akut svår andningsinsufficiens (ARDS) -ngen känd frekvens
    Bronkospasm - Ingen känd frekvens
    Hypoxi - Ingen känd frekvens
    Minskad syremättnad - <Ingen känd frekvens
    Laryngealödem - Ingen känd frekvens
    Ortopné -Ingen känd frekvens
    Andningsvägar, bröstkorg och mediastinum
    Lungödem - Ingen känd frekvens
    Diarré - Mycket vanlig
    Kräkningar - Mycket vanlig
    Illamående - Mycket vanlig
    1Svullna läppar - Mycket vanlig
    Buksmärta - Mycket vanlig
    Pankreatit -Vanlig
    Dyspepsi - Vanlig
    Hemorrojder - Vanlig
    Förstoppning - Vanlig
    Magtarmkanalen
    Muntorrhet - Vanlig
    Hepatit  Vanlig
    Leverömhet - Vanlig
    Gulsot - Sällsynt
    Leversvikt - Ingen känd frekvens
    Lever och gallvägar
    Hepaocellulär skada - Vanlig

    Organsystem Biverkan Frekvens
    Erytem - Mycket vanlig
    Hudutslag - Mycket vanlig
    Ansiktssvullnad - Mycket vanlig
    Akne - Vanlig
    Alopeci - Vanlig
    Torr hud - Vanlig
    Ekkymos - Vanlig
    Hyperhydros - Vanlig
    Maculopapulösa utslag - Vanlig
    Nagelförändringar - Vanlig
    Pruritus - Vanlig
    Angioödem - Ingen känd frekvens
    Dermatit - Ingen känd frekvens
    Hud och subkutan vävnad
    Urtikaria - Ingen känd frekvens
    Artralgi - Mycket vanlig
    1Muskelkramper - Mycket vanlig
    Myalgi - Mycket vanlig
    Artrit - Vanlig
    Ryggsmärta - Vanlig
    Bensmärta - Vanlig
    Muskelspasmer - Vanlig
    Muskuloskeletala systemet och bindväv
    Nacksmärta - Vanlig
    Nedsatt njurfunktion - Vanlig
    Membranös glomerulonefrit - Ingen känd frekvens
    Glomerulonefropati - Ingen känd frekvens
    Njurar och urinvägar
    Njursvikt - Ingen känd frekvens
    Graviditet, puerperium och peritanalperioden
    Oligohydramnios - Ingen känd frekvens
    Reproduktionsorgan och bröstkörtel
    Bröstinflammation / mastit - Vanlig
    Asteni - Mycket vanlig
    Bröstsmärta - Mycket vanlig
    Frossa - Mycket vanlig
    Trötthet - Mycket vanlig
    Influensaliknande symptom - Mycket vanlig
    Infusionsrelaterade reaktioner - Mycket vanlig
    Smärta - Mycket vanlig
    Pyrexi - Mycket vanlig
    Perifera ödem - Vanlig
    Sjukdomskänsla - Vanlig
    Slemhinneinflammation - Vanlig
    Ödem - Vanlig

9 kommentarer:

  1. Nej usch, jag börjar nästan gråta när jag läser här idag. All styrka till dej och massor av tillförsikt, ändå. Kramkramkram!

    SvaraRadera
  2. Ångest. Men en verklighet. Jag beundrar dig för att du inte frisserar läget!
    När min mamma blev sjuk sa hon att "i smärta är man ensam" och så är det ju. Tyvärr. Hur mkt man än skulle önska att det inte var så. Shit vad jag tycker att du känns som en sund och klok människa. Sofia

    SvaraRadera
  3. Gode gud! Samtidigt tänker jag på en vän som gick igenom din typ av behandlingar för några år sedan och hur hon tappade sitt långa blonda hårsvall. Idag ser hon ut som hon gjorde innan, som hälsan själv. Tänker att det är fasansafulla biverkningar men att kroppen också läker sig själv så småningom. Gifterna ska ju ta död på cancern så det måste väl vara så här. Stor kram

    SvaraRadera
  4. Styrkekramar i massor. Blir arg att någon ska behöva genomlida en sådan behandling!

    SvaraRadera
  5. All Styrka i världen!!!

    SvaraRadera
  6. Gode tid, jag vet inte vad jag ska säga mer än att du är fantastisk som orkar. Må du leva så väl du förmår. Det är du värd. Du är rädd och det är ingenting konstigt med det. Du måste ju inte få alla biverkningarna... dumt sagt men som sagt jag vet inte vad jag ska säga. Hoppas hoppas att du får bra stunder och dagar och kan ta vara på dem. kramar från en som gillar dig och har yogat i Båstad o läst dina vackra böcker o köpt några videor.
    Ewa

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas och önskar att den present du får efter att utstå allt detta är att du blir HELT frisk och fri från cancern! Tappra kvinna!

    SvaraRadera
  8. OM du kan så läs inte bipackssedeln till dina läkemedel. Försök fokusera på att det heter LÄKEmedel. Uppräkningen av biverkningar är ALLTID grotesk. Kolla Panodil.......Jag är så ledsen och övermiggiven för din skull. Fy för in i helvete så jävla fucking hemskt allt måste vara för dig.
    Finns det något någon gång du vill så säg till. Jag hatar den skiten du drabbats av Love kit båstad

    SvaraRadera
  9. Fy fan för biverkningar. Jag läser också alltid bipackssedeln, även fast jag inte borde. Man vill ju liksom veta vad man har att vänta sig. Men i det här fallet, när det är så många mediciner och så många biverkningar kanske det ändå är bäst att gömma dem i en låda nånstans långt inne i garderoben. Om det är till nån tröst så kan jag berätta att jag precis yogade till din Yogadvd Yoga för Nacke och Rygg, och det var såå skönt. Det hjälper mot min ständiga huvudvärk. KRAM på dig och hoppas att våra söndagspass kan fortsätta så småningom.

    SvaraRadera