torsdag 6 februari 2014

vad ska jag välja för yogaform

Får många mejl som handlar om viljan att börja yoga, men att man inte vet hur ska tänka? Vilken yogaform är rätt? Vilken ska jag välja? Finns ju så många former.
Eller  så kommer påståendena; jag är för stel, jag är för överrörlig för yoga. Det var för hårt förra gången jag testade. Eller det var för tråkigt.
Så många olika tankar och frågor. Så, svårt att svara på via bloggen.
Jättesvårt.
Men en sak är säker det finns en yogaform för alla, det gäller bara att hitta rätt.
Jag föreslår alltid att man ska fråga sig själv vad man är ute efter till en början. Behöver du lugn och ro. Vila? Då är det bra att välja en lugnare form av yoga. Typ kundaliniyoga, yinyoga, restorative yoga bland annat.
Eller vill du låta kroppen jobba hårt, då väljer du en mer fysisk form av yoga, som ashtangayoga, hathayoga, iyengaryoga. Finns olika. Men man ska alltid börja på nybörjarnivå, om man är nybörjare vill säga.
I mitt fall hann jag testa många olika sorters yoga innan jag hittade den yogaform som passade mig. Jag testade yoga redan på 70-talet och vilken yogaform det var vet jag fortfarande inte. Men min lärare var den legendariska Bert-Yoga Jonsson eller Bert Yogson som han numera kallar sig. Sedan följde kundaliniyoga, skrattyoga och lite olika sorter innan jag testade Ashtangayoga och blev tokkär. Min form helt klart.
KOlla vad vackert ashtangayoga kan vara  Det här är Laruga Glaser som finns i Stockholm numera och undervisar på Yogayama. Man kanske aldrig kommer att yoga med sådan grace som hon, men det är så vackert, som en dans. En enda lång dans där din andning är din musik, dina andetag, liksom tonerna i din melodi.
Men det här är en form som passar mig. Jag älskar att det är "everyday you do". Ett tålamod att ett steg i taget alltid leder någonstans. Jag gillar disciplinen och ha att ha ett fokus. Som en ritual. Det passar mig, men kanske inte alla.
Men för att veta vad man behöver, eller söker, så kan man behöva testa yoga några gånger. De flesta yogaformer/yogastudios erbjuder helgkurser. Det är ett bra sätt att börja yoga på. Då kan man "känna" lite på läraren om hon eller han passar dig. Om yogaformen känns bra, eller om du vill byta till någon annan form.
Det bästa är ju så klart att gå till en yogalärare. Men det finns tillfällen när man inte har tid eller möjlighet att komma iväg på en yogaklass. Man kanske faktiskt inte har råd, då kan en dvd vara ett bra komplement, till en början.
Det kan vara skönt att bli guidad hemma i sin egen miljö.
Jag har tidigare gjort en yogadvdserie, oj, vilket långt ord. Yogaliv heter serien och finns att köpa på här på cdon. Tipsar er här, då det just nu är bra pris på mina dvder och alldeles särskilt om man köper flera dvder samtidigt. Det är yoga för olika skeden i livet och de bygger på hathayoga. Kanske kan en eller ett par av dessa vara en bra början.


Köp här Yoga för rygg och nacke
Nog är vi många som har ont i ryggen och nacken. Den här dvden kan kanske hjälpa dig att bygga upp styrka i rygg, axlar och nacke.

Här köper du energiyoga
 För visst finns det dagar då man behöver energi snabbt. Värst är väl när man vaknar på morgonen och ändå inte känner sig utsövd.



här köper du Att åldras med yoga  En dvd där vi jobbar med allt som hör åldrandet till och som gör din kropp starkare och mer smidig.



Här köper du 40plusyogan
Här är yogadvdn som riktar sig till dig som är 40plus.



Lugn och royoga  Ibland behöver man bara lite mer lugn och ro i livet, då är det här en bra dvd.



Här köper du Hormonyoga Perfekt dvd om du har pms, jobbigt vid mens och vid klimakteriet

Är du gravid så passar de här dvderna:


Gravidyoga



Yoga inför förlossningen



Mammayoga



 barnyoga



Tonårsyoga

Och sen för er som har svårt att skilja ut äggulan från vitan kolla här vilken smarting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar