onsdag 12 februari 2014

slicka upp i brygga och smaska kotte

Det började för 22 år sedan. Precis när jag fött Mira. Jag en helt vanlig, småpryd kvinna kände att det därnere, i det då för mig onämnbara hade skett en förändring. Och när jag tittade på mitt underliv med en spegel, såg jag ju det hade ju förändrats... Men det var också känslan. Jag hade fått med mig ett papper från bb, där det stod knip. Kniiip, jag tänkte på Susanne Lanefeldt och jag fattade fortfarande inte riktigt vad som menades. Pappersinstruktionerna räckte inte. Nej, det räckte inte. Jag började prata med mina väninnor. Hur ska det kännas. Hur ska det se ut. Ska jag behöva köpa Fib-aktuellt för att se hur man ska se ut därnere?
Allt kändes märkligt.
 Jag kommer ihåg någon okänslig kille i en tv-redaktion jag jobbade i för hundra år sedan. Han outade sitt och hans relativt nyförlösta kvinnas sexliv med orden: "Som att slänga in en pinne i Blå salen."
Jag kommer ihåg hur jag blev röd av ilska och hur han direkt  hamnade på min lista av dumhuvuden. Ja, jag har en sån.
Men jag kände mig ganska ensam med min känsla och det har jag idag förstått att många kvinnor känner sig, alltså ensamma med sina problem. Vi pratar nämligen gärna om när det funkar. När sexlivet är bra. När vi inte har några problem. Men så fort det kommer till problem vi har kanske ont i våra underliv, svårt att hålla tätt, svårt att få orgasm  eller bara känner att det är något som inte känns bra. Ja, då har vi ingen att prata med, för det är svårt att prata om något som ska verka så lätt och naturligt. Men som uppenbart är så komplext.
En förläggare på Norstedts fick höra om mina planer att skriva en Fittbibel. Året var kanske 1994. Jag var på flera möten med dem, men de ville att jag skulle skriva ett par kapitel utan betalt, alltså på spek. Jag var då en oprövad skribent, men eftersom jag var ensamstående mamma på heltid, så hade jag inte råd att göra spekjobb. Men drömmen om att skriva den där boken fanns hela tiden.
Jag träffade Tina Nevin, som är en legendarisk barnmorska, hon skrev senare häftet Fittfakta. Jag gick på kurs hos henne för att lära mig hur man pratar om om sex och samlevnad med unga tjejer.
Men ändå jag ville ha mer. Jag ville framförallt förmedla alla mina egna tankegångar och göra en fittbok, som vi kvinnor kunde och kan hämta inspiration och någon sorts stolthet. Ungefär som mäns fallossymboler som stått och står stadigt genom århundraden.
Så hade jag möten med Bonnierfakta och Abbe Bonnier år 2001, kanske det var. Han var lite eld och lågor för hur jag ville göra min fittbok. Lotta Kulhorn, Sveriges bästa formgivare var sugen på att göra formgivningen. Och hon hade många roliga ideer, så klart. Men så kom vi till det där, skriv några kapitel på spek. Jag har inte råd att skriva på spek. Så det blev inget.
Jag har faktiskt aldrig råd att göra något på spek. 
Men knipet och själva omsorgen om vårt underliv, finns liksom alltid med i alla mina yogaböcker, i mina yogadvder. Titta får ni se.
I den fantastiska boken Yoga erotica och kanske framför allt i Knip för bättre hälsa, där får ni läsare tips om hur man just jympar sin bäckenbottemuskulatur. För vi behöver jympa vårt underliv. Vi behöver rikta uppmärksamhet till vår vagina. Det är där kraften finns. Vi ska prata och sjunga så att det ljuder hela vägen ner i bäckenbotten och hämta kraften. Jag tror att varenda skådis, varenda sångerska kan skriva under på att de sjunger med sitt kön. Det är där vi hämtar kraften. Vårt underliv är konstens, kreativitetens, urkraftens och sexualitetens hamn.
Sedan Knipboken kom ut förra året, så har jag haft många Knipworkshops. Jag älskar att ha Knipworkshops, det är nåt alldeles särskilt med det. För varje knipworkshop lär jag mig något nytt, för ofta är det kvinnor som delar med sig och jag har också tur att kvinnliga urologer, gynekologer, barnmorskor och jympalärare bland annat dyker upp på mina kurser. Jag får alltid med mig nåt nytt och kursen förädla och blir bättre. För det är sprunget ur ett behov. Ibland är vi 14 kvinnor som kniper i takt med varandra och ibland är vi över 30. Kom med det är så kul! Här hittar du info om dem

När jag skulle skriva Knipboken fick jag ju min cancerdiagnos. Och det gjorde att den blev framskjuten en månad. Och när den var klar var det meningen att jag skulle kasta mig över  att göra Fittboken, men inte på spek de här gången. Jag har fortfarande kvar kontraktet med förlaget. Tyvärr inte påskrivet, det var typ det enda som fattades. Men jag har börjat skriva flera böcker utan ett påskrivet kontrakt. Det var ett förlag jag aldrig gett ut en bok på, men som kändes stort och bra och som framför allt gjorde och gör så vackra böcker. Jag hade samlat fakta. Massa fakta och ideerna fanns och finns där. Jag var glad att jag mitt i min jävla cancer ändå hade jobb, för ni vet ju vid det här laget att jag inte hade tillräckligt hög sjukpenning för att vara sjukskriven. Jag hade helt enkelt inte råd att vara sjukskriven. Men skriva om ett ämne, nämligen fittan kändes som en ynnest. Liksom roten i våra liv. Jag mejlade förlaget. Jag skulle bli knappt en månad försenad, eftersom knipboken drog lite över tiden. Men jag levererade den, och Knipboken kommer förmodligen bli min mest populära. Den har sålt väldigt bra. Jag försöker få tag på min förläggare på det nya förlaget. Hen svarar lite så där vagt, till slut får jag till et möte, då visar det sig att hen dragit bort boken ur utgivningen utan att berätta för mig. Istället fick jag höra att hen inte kunde tänka sig att jag skulle sitta i någon morgonsoffa och prata fittor, eftersom man bara skulle vilja prata om min cancer. Rullgardin ner. Jag blev så ledsen.

Och här sitter jag och pratar Knip med min tuffsiga utväxt efter cancerbehandlingarna, för man kan prata om cancer och andra saker när man är mitt uppe i behandlingarna Kolla här

Så, om det är någon förläggare som läser det här. Jag har boken. Jag vet precis vad den skulle handla om, och hur vi skulle lägga upp arbetet. Jag tror nämligen det är hög tid för en fittbok. Kolla här: Läs den här bloggen

Och om du nu någon tvivlat på att bli vegetarian, här är svaret eller anledningen till att du ska bli det Oralsex mer poppis bland vegatarianer

För en massa år sedan intervjuade jag Ylva Franzen - erotikpedagogen. Hon har skrivit en fin bok Orgasmera mera. Hon berättade för mig om maten som är bra om man ska ha lite härlig älskog, om man vill "slickad upp i brygga" och "smaska kotte". Jo, ät vattenfylld frukt. Kiwi, vindruvor, melon, ananans, ja, du fattar utan att jag behöver räkna upp alla vätskefyllda frukter, men säkert också grönsaker tänker jag. Man ska göra det fem-sex timmar innan dejten, för då säger Ylva både smakar och luktar man gott.

Kvinna var stolt över ditt kön, för det är där styrkan finns. Din urkraft.

En liten prinsesstårta på det? Här hittade jag den

3 kommentarer:

  1. Ge ut boken själv! Det är det ju massor av människor som gör, inklusive jag själv. Annars får man kanske vänta ihjäl sig. Bara kör, det finns massor av fördelar med det och att välja print on demand. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin, jag tror du skulle kunna skriva en jättebra sådan bok för jag gillar verkligen dina böcker (har flera av dem :)). Men jag vill passa på att berätta att det finns en jättebra bok I området: Kvinnans Tao av Irene Andersson. Kan verklgein rekommendera denna bok :). www.kvinnanstao.se
    mvh
    Åsa

    SvaraRadera
  3. En oerhört viktig bok som bara måste bli skriven - ge inte upp!

    SvaraRadera