tisdag 25 februari 2014

go green

Jag vet inte hur många kokböcker det görs i Sverige varje år. Ett gäng kan man nog lugnt säga. Tyvärr är det inte så många av dem som ges ut som tilltalar mig, eftersom jag vill ha gröna kokböcker. Och helst med olika gröna innehåll.
När jag var ung (typ 22) jobbade jag på Sunrice. Det var en vegetarisk restaurang som låg på St Eriksplan i Stockholm.
Det var så kul att jobba där. Dels så var det så god mat så klart. Men så var det fint, med strukna dukar och bordsservering. Och vi hade värsta juicepressen och varje dag pressade jag morot och apelsin. Ägarparet, ett syskonpar gav ut en egen kockbok. De tryckte upp den själva. För länge lät det så här på bokförlagen; Vi har redan en grön kokbok (men 150 köttkokböcker) och det räcker... Hur trött blir man inte???
Jag lärde mig laga vegetariskt utifrån Sunrices kokbok och det var också min första kokbok. Min andra kokbok var också grön, det var den här och nu har den kommit ut som nyutgåva. Så gör man på förlagen när man upptäcker att grönt blivit trend, man dammar av en gammal bok. Men det är helt okej tycker jag. Om 70-talet var grönavågen, så var 80-talet när jag var ung New age-tiden och så klart innefattade New age vegetarisk mat. När jag var typ 25 så älskade jag Köpenhamn och självklart skulle det innefatta ett besök på Cranks(legendarisk vegetarisk restaurang i London) lillasyster. Jag tyckte det var så häftigt med en heltigenom vegorestaurang där man kunde dricka vin och drinkar om man ville till maten. Vita dukar och servitörer. Kändes så lyxigt och rätt.

Jag tror vi längtar efter fler gröna alternativ, både restauranger och gröna kokböcker. Och det märks för just nu är det nya svarta - GRÖNT.
Till och med gubbkockarna som fått breda ut sig som Sveriges bästa kockar lägger in mera grönt, för
huka er alla gubbkockar, vi har tröttnat på era köttkokböcker, grillböcker och feta gräddefterrätter. Vi vill ha grön, smart, god mat. Vi vill inte ha krångliga recept och vi vill inte ha mat som slammar igen våra blodkärl och gör oss dästa och överviktiga.
Många gröna kockar börjar sina göra-bok-möjligheter på nätet och det finns en hel community där ute, där vi som vill äta grönt och skönt pushar och uppmuntrar varandra. Delar recept och tipsar varandra.
Jag säger bara google är alla alternativmänniskors bästa verktyg, sedan kommer råsaftscentrifugen och mixern. Oj, jag glömde instagram och #green #rawfood #lovegreen

I år kommer Green kitchen stories äntligen ut med sin kokbok i Sverige. Luise och David är ett supergulligt par (David är min kompis Henriks son)De började lägga ut sina recept på bloggen med samma namn och de är faktiskt redan en framgångssaga. Deras app ligger etta på gröna appar och de har redan gett ut böcker i både Usa och England. Men snart kommer de alltså ut med sin första bok i Sverige.
Green kitchen stories : läckra vegetariska vardagsrecept (inbunden)
Och i vår kommer också Josefin Jäger ut med sin första bok. Den ser jag fram emot mycket. Ni som följt min blogg vet ju att Josefin hörde av sig till mig och erbjöd mig att gå hennes cleanse8-program. Ett helt fantastiskt detoxprogram. Det var verkligen hon som gav mig en rejäl spark i baken att på allvar börja juica. Tack för det Josefin, jag ser fram emot din nya och första bok. Hello green

Hello Green (inbunden)

Jag vill ha fler gröna kokböcker från människor som lever grönt, inte några som hoppar på hajpen bara för att det just nu är rätt att vara grön. Ungefär som att alla plötsligt skulle köra 5:2-dieten och berätta om hur många kilon de gått ner. Nej, jag vill ha mer livsstil. Det är ju därför bloggarna har sånt försprång nu när bokförlagen är ute och headhuntar på nätet. Så tipsa gärna om bra bloggar där de lägger upp recept och tips.

Go Green.

Gröna skafferiet

Smarta maten

hur bra som helst

Lila lotus matprojektet

farbror grön

Oh she glows

Earth sprout

Golubkakitchen

vegoriket 

7 kommentarer:

  1. http://www.mynewroots.org/site/

    SvaraRadera
  2. Några av mina favoriter:

    http://atastylovestory.com
    http://www.ahouseinthehills.com
    http://www.sproutedkitchen.com
    http://deliciouslyella.com
    http://veganculinarycrusade.com/blog/

    SvaraRadera
  3. Bästa bok just nu! Härligt hälsosam. Ät medvetet med syra/bas kontroll av Natasha Corett o Vicki Edgson
    Åh, gillar när ni delar med er! Tack

    SvaraRadera
  4. Tack, medläsare, för toppenlänkar! :)

    SvaraRadera
  5. http://kriscarr.com
    http://vegoteket.se
    Den galna sexiga dieten av Kris Carr
    Grönt för livet av Victoria Boutenko
    Pigg & glad med RAW FOOD av Vibeke Amdisen

    SvaraRadera
  6. http://lillamatderiven.blogspot.se/
    Väldigt bra recept, hon har mycket barnmat också. Gillar green kitchen stories mycket! Ser fram emot boken, har redan appen./Hanna G

    SvaraRadera
  7. Tack för tips på både vegetariska böcker och bloggar....och tack för att du tipsar om oss på Farbror Grön.

    SvaraRadera