fredag 10 oktober 2014

det är alltid insidan som räknas

När jag började med ashtangayoga för femton år sedan, fanns inte allt det här runtomkring yogan som finns nu. Det fanns typ bara en eller två yogamattor att välja mellan. Och inte fanns det några direkt snygga yogakläder. Jag tyckte det var så tråkigt.
Jag och min kompis Lena, som inte var yogi, fast jag flera gånger försökte få in henne på yoga, startade företaget Spira Stockholm. Tycker fortfarande det är ett så fint namn.
Vi ville råda bot på det tråkiga utbudet, så vi, eller snarare Lena, som är stajlist i grunden sydde snygga yogaväskor.
Jag får faktiskt fortfarande komplimanger för mina yogaväskor. Ja, jag har några stycken...

Så här beskrev vi vårt tänk:


Spira låter insidan blomma

Allt fler yogar och efter ett tag vill man köpa sin egen matta att yoga på. Den måste bäras i något. Men det utbud som finns av väskor för yogamattor är ringa. Men det har Spira ändrat på.

Spiras första kollektion; yogaväskor är unik.

Ingen väska är den andra lik.

Varje väska från Spira är speciell. En del väskor har till exempel kamouflagemönstrad utsida, men med en ljuvligare eller snällare insida, blommig kanske. Eller så är utsidan av konjaksfärgad sammet, med ett smalrandigt inre. Förutom att väskorna är unika i sina tygkombinationer, smyckas de också av berlocker och sammetsband.

Vårt "säg" var faktiskt Det är insidan som räknas. Och det är ju precis så det är. Men jag tror vi var lite för tidiga. För då trodde många att yoga var en trend och att den trenden skulle blåsa över. Men idag vet vi, yoga är ingen trend. Yoga är en livsstil och livsstilar blåser inte förbi.






Förra året kom Lena Mölder ut med en jättefin, jag ska inte säga kokbok, för på ett sätt är det det, men det är också en livsstilsbok.  här hittar du den 
Lena lagar världens godaste mat och har en så fin känsla för färg och form. Boken är en perfekt julklapp, eller present till sig själv för nog är det en konst att ta det lugnt, äta gott och göra det hjärtat säger. Man måste bara våga lyssna lite till sig själv.

Lycklig i alla sina dagar (inbunden)

1 kommentar:

  1. Vilka fina yogaväskor! Finns företaget kvar eller vet du någon som gör sådana vackra fortfarande?
    Stor kram till dig Karin!
    / Tina

    SvaraRadera