måndag 23 februari 2015

blä

Jag borde kanske ligga här hemma och känna mig glad och tacksam för att jag är sjuk och alltså inte kan jobba ihjäl mig. Liksom byta spår i huvudet.
Läs Alexandras krönika i Metro om just det
Men nu har jag legat nedbäddad och knappt kunna göra ett endaste knop.
Jag har känt mig småhängig en tid. Men småhängigheten har inte stoppat mig från att jobba, eller gå hundpromenader i den iskalla vinden. Så till slut slog det bara till.
Badaboom. Sängläge.
Jag snyter och snyter mig. Och hostar, det är nästan så att jag får träningsvärk av allt hostandet.
Men jag är så trött på att må så här.
Vill jobba och träna och yoga.
Har sett hela White Queenserien. Och alla larviga romantiska filmer man kan tänka sig.
Nu är jag trött på att vara sjuk.
Trött på att hasa runt med min rödsnutna näsa.
Längtar efter att yoga loss, stå på händer, huvudet. Böja ryggen.
Längtar efter den där lättsamma andningen, ni vet när man KAN andas genom båda näsborrarna och inte bara genom den ena. Eller bara genom munnen som varit mitt sätt att andas den senaste tiden.
Bläää


När man ligger hemma och är sjuk, så kan man i alla fall googla och läsa gamla nyheter och sånt man inte haft tid att läsa innan. Uppdatera sig.
Ibland kan jag undra över fördelningen av skattemedel. Läste i helgen om det stöd som svenska bönder får. Här kan du läsaSå visar det sig att det stödet i första hand går till stora markägare, läs Gyllenkrok med flera för att de just ska avverka och fixa sin skog som de äger. Är inte det märkligt?
De får alltså bidrag att avverka skog, som de också kan sälja?
Jag fattar ingenting.

Borde inte bönderna som odlar få stöd, mera stöd eftersom vi behöver egenproducerat? Kan man inte skilja på det?
 Här bor Gyllenkrok och när jag läser listan så förekommer han på flera av posterna. Han hamnar inte bara etta på listan av största stödet, utan på flera, eftersom han äger flera gods.
Skulle vara intressant om någon kunde kolla upp vad han säljer den avverkade skogen för.
Om han både får stöd och tjänar pengar på det.
Blä, säger jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar