torsdag 17 april 2014

påsktankar

Här i veckan hämtade jag ut mitt månadsanvändande av Iscador. Jag betalar 900 kr i månaden på antroposofernas anticancermedicin, som numera klassas som ett läkemedel. Men inte sjutton får jag ta det på högkostnadskortet. Fast jag vet att det hjälper mig, höjer mitt immunförsvar och ger mig ork och kraft att bygga upp mig själv efter alla cancerbehandlingar och i förebyggande syfte.
När jag hade hjärtsvikt fick jag hjälp, alltså betalade jag själv, för jag vet inte hur många akupunkturbehandlingar på AAA-kliniken. Jag är säkert uppe i 30 000 kr nu. Det tog bort mitt hjärtsvikt, fick mitt hjärta normalt igen. Så absolut jag är glad för det. Glad men lite fattigare. Jag struntade ju att äta den där hjärtmedicinen som kardiologen typ ville tvinga mig att äta. HJärtsvikten var ju en biverkan av Herceptin och cellgifterna. Jag läste ju på om biverkningarna på medicinen som kardiologen skrev ut, det var njursvikt, sämre hjärta och ännu lägre blodtryck.  Nä, nu är det slut med mediciner tänkte jag.
Ibland får jag så ont i min högra arm. Vad skulle jag göra utan AAA-kliniken? Ha ont. Ha en uppsvälld arm? Bära stödstrumpa för ödemet? Det är vad sjukvården kan erbjuda.
När jag går till Aaa-kliniken, tar de mig på allvar. Igår masserade de min axel och armhålan (tog ju bort en massa lymfkörtlar). Det gjorde så ont att jag ville kräkas. LarsOlof sätter nålar, så att det onda släpper. Han hjälper mig att stabilisera hela mig.
Min stackars kropp vad du stått ut.
Men när jag låg där med huvudet i bänken, så tänkte jag på oss alla hur vi kämpar för att må bra. PÅ att komma tillbaka.
Hur mycket jag lärt mig om sjukvården. Om föreningarna som säger att de finns där för oss. Om olika band som säljs på stan. Den här sjukdomen drar in pengar till olika föreningar, men varför känns det inte som att vi som drabbats får den hjälp vi behöver? Jag låter deppig, jag vet.
Jag kanske är lite deppig, eller desillusionerad. Rut och rot finns. Kanske  vi kan få bot, som inte är inkomstbaserat, utan för oss som varit sjuka. Tack!
Nu tar jag min kvast och sticker iväg på påsklov.
Glad påsk


1 kommentar:

  1. Hej..
    Blir inspirerad av hur positiv du är och även ärlig i de jobbigare stunderna..
    Jag läste en artikel på NewsVoice om hur de försöker hitta nya cancermediciner och fick lite hopp.
    Ville bara dela med mig om kunskapen även om det är lååång tid kvar innan detta ens talas om i Sverige..
    Låter overkligt, men intressant! :) Ha en bra kväll!
    Tack för en fin blogg!!! Kramar
    http://newsvoice.se/2014/03/19/molecular-biologist-proves-thc-from-cannabis-kills-cancer-completely/

    SvaraRadera