onsdag 18 december 2013

Hälsoskola; vitaminer, kosttillskott & wholefood, lektion 1

Det där med kosttillskott.
Hur ofta hör man inte, behövs verkligen det? Kosten borde vara tillräcklig. Och i den bästa av världar så, ja, kanske skulle det vara så. Eller så var det kanske så förr i tiden. Men nu är NU och handen på hjärtat lever vi verkligen i den bästa av världar? Verkar vår värld må bra?
Hur mycket hör vi inte om farliga utsläpp, grönsaker som är besprutade. En ekologisk banan är nyttigare än den besprutade bananen. Det vet vi. Det har till och med stått i tidningen!
Att köpa eko, är alltid en bra början. Men jag är i min fullaste tro att vi ändå behöver komplettera. Hjälpa kroppen att ta upp vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra nyttiga godsaker för kroppen. För att må bättre.
Hippocrates som sägs vara grundaren av vår tids mediciner sa: mat är medicin och medicin är mat.
Ibland känns det tyvärr som om just läkemedelsbranschen frångått det alldeles.



Jag kan bara utgå från mig själv. Men jag får så mycket mejl, så många frågor om hur jag lever, hur jag tänker. Vad jag väljer. Ni är många som mejlar mig privat och vill ha råd. Jag kan inte råda.Jag hinner inte svara på alla mejl.  Jag är dessutom ingen expert. Men vem är egentligen det, allt går att vända på och belysas från olika håll. Ena dagen läser vi på löpet att kaffe är farligt, för att dagen efter läsa att kaffe är jättebra. Så tvära kast kan det vara och det handlar ju så klart om vem som gör undersökningen och vad man bestämmer sig för att titta efter. Därför måste man också våga tänka själv.
Jag vet bara vad som funkat för mig. Hittills. Därför tänkte jag ge er mina tankar om hälsa.
Lite mer komprimerat. Det blir min julklapp till er!

Först ut är vitaminer, kosttillskott & wholefood. Vill man vet mer, läs här om kostillskott behövs
Det är skillnad på kosttillskott och kosttillskott. De kosttillskott jag köper och det företag jag också samarbetar med kommer från Innate Response och är ekologiska från 100 procent wholefood, utan artificiella eller syntetiska tillsatser, dessutom är deras produkter fria från soja, gluten, mjölkprodukter, majs och vete och kan därför ätas av vegeterianer.
Bara det bästa är gott nog för dig. Det är så du måste tänka med allt du stoppar i dig in din kropp. Som ju är din motor. Så just därför är det bra att de kosttillskott du väljer är av hög kvalitet. Innate response är ledande på marknaden.

Dessutom så får du 10 procents rabatt på ditt första köp om du går in den här vägen och om du skriver in YOGAVITA som kampanjkod.


Jag har skrivit om D-vitamin, att det är viktigt att få i sig, och alldeles särskilt när vi typ lever våra liv i mörker. Är du dessutom mörkhyad i vårt solfattiga land Sverige, så behöver du äta en större dos av D-vitamin. Här kan du läsa om d-vitaminet och i höstas gick till och med Livsmedelsverket ut och uppmanade oss att ta extra tillskott av D-vitamin.

Vitamin D3 2000 IU 180 tab



Magnesium 300

Magnesium började jag äta i våras, två tabletter varje kväll innan sänggående. och jag sover som en liten Törnrosa. Så här skriver man om Magnesium på Greatlifes hemsida. Magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens proteinsyntes och kalciumomsättning. Magnesium spelar även en kritisk roll vid produktionen av kroppens energimolekyl nummer ett, ATP. Magnesium behövs även för att vissa enzymer ska fungera. Studier har visat att en stor andel av befolkningen har brist på magnesium. Brist på magnesium kan ge hämmad tillväxt, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen bland annat.
Läkaren Carolyn Dean som har skrivit boken "The Magnesium Miracle" säger: "Magnesiumbrist kan orsaka symptom som oro, depression, muskelsvaghet, trötthet, ögonryckningar, sömnbesvär, minnessbesvär, nervositet och förhöjd puls."

och faktum är att bara genom att äta de här två kosttillskotten så mår jag bättre. Fortsätter följer på kosttillskott och lilla hälsoskolan för ett bättre, eller för bästa 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar