måndag 15 juni 2015

marinera hjärnan med ro

Jag säger och skriver ofta att jag, att vi måste lyssna på kroppen.
Vad den säger. Vad den vill.
För att den ofta vet vad den behöver.
Jag tänker och tycker så. Jag försöker göra som kroppen "säger".



Jag lyssnar.
Känner.
Ibland kanske till och med för mycket.
Gäller att hitta balans. Lagom.
Marinerar hjärnan och tankarna med ro, med glädje, med allt det goda. Har fått så många fina tips av er. Sparar dem alla. Väljer ut dem som passar bäst för ändamålet. Men så dök en viktig tanke upp. vila är viktigt. Sova är viktigt då får kroppen chans att reparera sig själv. Då jobbar lymfsystemet och det tuffar på och gör sitt jobb. Men dagen måste också brytas upp med pauser. Vi får så många intryck. Vi är med om så mycket. Nyheterna som berättar om allt som händer i världen och i vårt land skakar om oss. Sätter sig i kroppen. Känslor kapslas in om vi inte bearbetar dem. Därför behöver vi tupplurar, vilostunder mitt i stressen. Mitt på dagen. Räcker med en kvart, då och då under dagen. Siesta måste vara en av de bästa uppfinningarna. Checka ut en stund. Lägg sig ner, ta av sig skorna och vila på en parkbänk i skuggan.


Fick den här länken från radioprogrammet Kropp och själ skickat till mig Håller supermaten vad den lovar?  Lyssnade och kände, jaha nu ska de sänka kosttillskotten och säga att antioxidanter ger cancer. Så hittade jag det här svaret
Och då kände jag bara, det finns inget svart eller vitt. Det finns olika sidor, olika sätt att se på saker och ting. Vad är vetenskap? Så jag fortsätter med mina kosttillskott som inte har en massa skittillsatser i sig. För man kan också börja fråga sig, varför säljer Apoteken kosttillskott med skit i sig, som då ger cancer? För det var alltså kosttillskott köpta på apoteket. Borde inte en instans som apotek vara någon sorts stämpel på att det är bra varor. Ja, herregud vem ska man tro på?
Bli din egen expert säger jag bara. Lyssna på din egen röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar