onsdag 29 januari 2014

såsardag

Jag fixade gårdagens workshop. Mycket stolt över mig själv. Men det var också väldigt roligt, en gullig grupp och Cissi hade gjort så god rawfoodmat.
Men idag hasar jag mig fram i pyjamasen och morgonrock och tjocka tossor på fötterna. Verkar som det är rätt många fler än jag som är sjuka. Vabruari, fast jag har inga barn att vabba med eller för.
Jag älskar pyjamasar, morgonrockar, tofflor, sovstrumpor, sovkoftor. Det är mitt senaste  "knark". Det började på Vidarkliniken, när jag var där på min treveckors långa rehabilitering förra året vid den här tiden. Allt handlar om att vara varm och att hålla sig varm. Det hjälper kroppens organ., så att de kan jobba med det som de behöver jobba med. Om vi håller på och fryser och klär oss för tunt. Springer ut i kylan utan vantar och mössa, med tunna skor, så går större delen av vår energi till att just värma upp kroppen. Energi som hade behövts till att spjälka maten och jobba med vårt immunförsvar bland annat. Kroppen mår bra av att vara varm. Och i vårt klimat måste vi liksom inse att det är viktigt. Men, också i vårt klimat är det viktigt att vi vädrar ordentligt. Det finns de som hävdar att anledningen till att vi får cancer kan vara att vi är dåliga på att vädra. Att våra hem är byggda av material som är cancerogena och när vi dessutom då inte vädrar, så får vi i oss en massa skit, rent ut sagt. Så förr i tiden var jag kanske mer som Marilyn Monroe, sov alltid naken med två droppar Chanel nr 5 bakom öronen.

Nej, har aldrig gillat den parfymen, faktiskt. Men naken sov jag alltid. Numera hittar man mig fullt påklädd med sockor och mössa i sängen. Kanske inte läcker, eller vem sjuttsingen bryr sig? Men då kan jag sova med fönstret på glänt och inte förfrysa. Och vädra lungorna.
Så dagens tips är, börja vädra. Vädra mer.

Dagens  outfit:
Tjocksockor från H&M
Underställ i silke/ull från märket Engel. Köpta i Järna, helt underbara, har tröja också.
Morgonrock i fleece, kanske inte så bra, men väldigt skönt från Womens secret, inköpt på Gran Canaria
En gullig hund som ligger i fotändan och fullkomligt älskar att vi har en såsardag.
Även min frukost gick i färgen beige i morse.
En avocado
En banan
2 dl mandelmjölk
1 msk kokosolja
1 mått proteinpulver från third wave nutrition, smaken choklad
1 mått Resveratrol red,  (Ni vet ju att ni får 10 procent på ert första köp när ni handlar Här och skriver in koden YOGAVITA i kampanjrutan.)




1 kommentar:

  1. Jag instämmer i det "nyttiga" med att vädra och sova i frisk luft, dels sover man mkt bättre och bonusar såsom att man tex. vaknar med rosiga kinder är ju toppen. Har ingen kunskap i om detta med att vädra dåligt kan vara sjukdomsalstrande dock, men man vet ju hur såsigt man mår efter tex.ha suttit i en buss på en lite längre resa eller på ett flyg och andats in samma luft om och om igen..Nu till ngt helt annat, jag bor i centrala Göteborg och kan ändå inte hitta affärer som säljer vare sig mandelmjölk eller kokosolja, (och då menar jag vanliga livsmedelsbutiker) borde inte dessa varor finnas i sortimentet i de större butikerna? När jag frågat efter tex. kokosvatten så har de oftast inte ens hört talas om att det finns.. Är det så att detta måste köpas in i hälsokost affärer, eller är det bara GBG som inte "är med i matchen"? Detta är ngt jag stör mig på, om man har viljan att äta bättre och då är beredd att betala lite mer för (förmodligen?)lite dyrare livsmedel, så är det ändå oftast alltid likadant här i Sverige, "sist på bollen" och kör på i samma gamla hjulspår med samma gamla varu utbud..Om tex. vår folkhälsa skall bli bättre borde tillgängligheten för nya och hälsosammare alternativ i livsmedelbutiker bli oändligt mycket bättre, eller hur?. Stort tack för tipsen både med oljorna för hyn samt "grönmixarna". Ha en fortsatt fin vecka/Lan

    SvaraRadera