torsdag 23 januari 2014

lite allt möjligt

Ni vet ju att Iscador innan jul blev klassat som läkemedel. Det är fantastiskt. Jag har sedan min vistelse på Vidarkliniken använt Iscador. Jag tar sprutor på mig själv, tre sprutor i veckan. Det är en kostnad för mig på runt 700kr eller lite mer i månaden. Pengar jag skulle behöva till annat. För mig är iscador en livlina. Nåt jag tror på. Att det höjer mitt immunförsvar och gör mig typ immun mot återfall. Det funkar alltså, också som någon sorts antidepressivt medel för mig.
Jag går i terapi också, det kostar. Att jag blev sjuk har ingalunda varit en billig historia. Man ska inte klaga. Inte om man som jag mår så bra som jag faktiskt gör.
Jag har tagit hand om mig själv som ett jobb. Gått in i allt från att smörja min ärrade kropp med de bästa oljorna, till att äta det bästa dvs ekologiskt, boostat med bästa kosttillskotten och rensat min hjärna och mina känslor i terapi. Nej, nej inget lämnat åt någon slump. Ren kontroll. Längtar efter att släppa lite på kontrollen, men samtidigt är jag rädd för det. Svår att förklara det där.
Men bara för att Iscador blivit klassat som läkemedel betyder inte det att jag får ta ut det på högkostnadskortet. Det är så märkligt och gör mig ledsen och fattigare så klart.
Hade jag valt den konventionella banan, dvs börjat äta antihormoner, hade det varit gratis, plus att jag hade fått en massa biverkningar.
Men väljer det alternativa, men som numera är klassat som läkemedel och en del av cancerbehandling, nej, då kan jag inte få det subventionerat.
Det är sånt jag tycker är sååå konstigt. Eller vad tycker ni?

Här läs Jenny Strömstedts krönika För det är sant vi behöver träna om ögat. Lite därför gillar jag yoga. Yogan gör att man får snällare glasögon när man tittar på sig själv. Yogan gör att man bli glad över hur böjlig, stark, flexibel och smidig ens kropp är, oavsett hur den ser ut. Och i yogasalen är alla möjliga kroppar samlade, vi pustar, andas, svettas och fnissar åt hur vi just bänder och vrider och tänjer och töjer. Och jag ser alla möjliga människor, med olika kroppar och i olika åldrar komma in i salen i tajts och linnen, med stolt kroppshållning. För yogan ger en stolt kroppshållning.
Och den som sträcker på sig, visar upp sig i hela sin skrud blir vacker. Jag säger bara yoga ÄR världens bästa uppfinning.




Här en av världens sötaste kvinnor, Marilyn Monroe i clownen tror jag den här yogaställningen kallas. Och om två veckor ska jag börja på dans för mogna kvinnor. Det är en kompis till mig som är danslärare, hon har samlat ihop en grupp just mogna kvinnor, fy fabian vad det ska bli kul. vem vet, ni kanske kan få komma på vår slutuppvisning ;)

1 kommentar:

  1. Själv valde jag den alternativa vägen. Har inte gjort någon traditionell behandling. Kan med glädje säga att jag nu är frisk sedan ett bra tag tillbaka men det har kostat mig otroligt mycket pengar. Vi pratar om väldigt mycket pengar. Förstår precis vad du menar om att inte våga släppa kontroll. Dricker fortfarande 4-6 glass pressad grönsaksjuice varje dag. Tar fortfarande vitaminer och mineraler och andra kosttillskott för att stödja kroppen och immunförsvaret. Tränar regelbundet. Går också i terapi. .......Det känns väldigt orättvisst att ha behövt lägga ner så mycket pengar på en cancerbehandling när jag betalar så himla mycket i skatt i det här landet. Var tvungen att söka mig utomlands också för behandlingen och går nu även på kontroller utomlands. Klarar inte av att gå på kontroller här då jag har blivit behandlat så illa inom den svenska sjukvården för att jag inte valde att göra på deras villkor. Det har satt sitt spor på mig mentalt...den upplevelsen....försöker fortfarande komma över det. Vill inte känna den ilskan som jag har känt från hela upplevelsen. Det är inte värt det men ibland när jag tänker på det och alla pengar för att bli frisk så blir jag lite arg.....

    SvaraRadera