fredag 31 januari 2014

gör Ett aktivt val idag

En av anledningarna till att jag skrev boken Frisk och strålande hy på naturlig väg är just det här. Som vi sår får vi skörda, det gäller i allt. Läste igår att multimiljardärföretaget L'oreal har nu gått ut med att de ska ta bort palmolja ur sin produktion. För så klart inte vill de framstå som utsugare av moder jord. Inte när den ena efter den andra miljöaktivisten får ut sitt budskap och väcker "Svensson". Förstå mig rätt. Men vi blir alla mer och mer medvetna. Det är bra. Vi kräver saker. Vi kan göra skillnad. Och väljer vi bort så kommer det att synas på ekonomin, genom utebliven vinst för de här företagen. Vi tvingar dem att bli medvetna och göra aktiva val som gynnar oss alla. Och för de som ska bo på den här planeten efter oss.
Vi har bara den här jorden och vi har den till låns. Utsugarmentaliteten det är ute.
Medmänskighet, empati och ekologiskt tänk DET är inne. Halleluja!
Om ni inte tycker att det stämmer så bestämmer jag att det är inne ;) Att det är trend, att det är rätt, så det så. 
Var på en ekologisk mataffär igår, en av tjejerna som jobbar där berättade att de ökar sin försäljning med typ 50 procent varje vecka. Vi vill göra skillnad.
Och kanske är det så att fler och fler förstått att det är viktigt och det är bråttom.
En bra början är att byta ut det du har i badrummet. Men bara för att det står att det ekologiskt betyder inte det att det är bra. För även inom det som kanske utåt verkar snällt, finns också en roffarmentalitet. Därför behöver du börja titta på innehållsförteckningen.
Jag har en regel, om det är för mycket saker som jag inte förstår försöker jag välja bort.
Så ta ett aktivt val. För ett steg i taget leder alltid någonstans.



2 kommentarer:

  1. Helt rätt det du skriver. Men jag har en ytlig fråga ang färgade cremer? Finns det någon man kan använda eller bara strunta i den helt och hållet,hur gör du? Ibland vill jag ha lite färg i ansiktet också,vintertid Kram//Rita

    SvaraRadera
  2. Jag hörde att försäljningen av ekologiska varor i Sverige ökade med 11-12 procent under 2013 och att ökningen är konsumentdriven. Att ökningen är konsumentdriven är oerhört kraftfullt och för mig är det helt solklart att det inte är en trend (något som kan vara tillfälligt) utan ett skifte eftersom det är den enda möjliga vägen framåt, både för hälsans och miljöns skull. Sen tycker man ju att det är för j*****t att det ska behövas konsumentpåtryckningar för att producenterna ska ta sitt ansvar, det är ju inte direkt något nytt för Loreal det här om palmolja. Tänk tanken att Loreal skulle stå för kostnaden för den negativa påverkan som deras produkters har på hälsa och miljö. Såklart omöjligt att räkna ut den kostnaden men en sak är säker, företaget skulle inte ha något plusresultat. Tack för din fina blogg och för att du hjälper till att väcka upp fler Svenssons!
    Kram Hanna

    SvaraRadera