söndag 17 juni 2012

meningen med livet - Tiina


Namn: Tiina Konradsson
Ålder: 45 (i juli)
Yrke: Gymnasielärare
Civilstånd/familj: Sambo och tre barn från ett tidigare äktenskap
Bor: I Hökarängen

Vad är meningen med livet?

- Det tog många år för mig att komma på vad som kunde ge mitt liv mening.  När jag fick mitt första barn så fylldes dagarna i alla fall med en meningsfull syssla och det gjorde tillvaron enklare, men inte ens då kunde jag knäcka koden till livets mening. Senare kunde jag ta till mig orden ”livet har den mening du stoppar i den” av det har det såsmåningom vuxit fram en stark tro på livet. Känslan och vetskapen av att vi alla är ett gör livet meningsfullt och viktigt.
Idag ser jag livet som en lek eller som en fest som jag blev bjuden på. Jag delar ansvaret med de som ”festar eller leker” med mig för att alla skall känna sig välkomna och att tillställningen kan bli intressant.  Även om jag, där jag är i livet rent geografiskt, inte gör stora under i till exempel krigsdrabbade länder så tror jag att mina dagliga val i livet ändå på något sätt påverkar det hela, att det blir som ringar i vattnet.

Vilken är din livsfilosofi?

- Min livsfilosofi är därmed väldig starkt förankrad i orden respekt och vördnad. Jag vill göra rätt för mig i den mening att jag vill behandla det som kommer till min väg med respekt. Om jag dessutom lyckas göra det med vördnad så är det desto bättre. Respekten för mig sitter i huvudet och är lätt att ta fram vördnaden kommer från hjärtat och till den har jag tyvärr inte tillgång till alla minuter på mitt dygn. Förhoppningsvis kommer jag dit innan jag dör.

Känner du dig nöjd hur ditt liv hittills utvecklats?

- Ja, det kan jag säga att jag känner. Inte för att jag förstår så mycket hur det gått till och vilka krafter det är som styr men i slutändan verkar det ändå bli bra. Här vore det så coolt att kunna säga att jag alltid följt mitt hjärta och därför är där jag är men så är det ju inte. Jag har många gånger bara tagit de chanser jag fått, låtit rädslan styra eller följt med strömmen. Jag har dock alltid haft en stark känsla för rätt och fel och en bild om mig själv i hur jag vill vara. Ärlig och sann.

Om du skulle ge en ung tjej ett råd, vad skulle det vara utifrån din egen erfarenhet av livet. Vad skulle det vara?

- Jag funderade på länge om jag har några råd att ge som är så universella och allmänna att de kan fungera för vem som helst. Till slut kom jag på några saker jag vet att jag påminner mina elever om lite då och då:  Var tillåtande mot dig själv. Våga tro att du kan lära dig det du vill lära dig. Identifiera dig inte med dina betyg eller den bilden någon annan klistrar på dig. Bär med dig vetskapen att alla skönhetbilder du ser i media är retuscherade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar