tisdag 13 januari 2015

det här med forskning


Det bästa man har det sätter man bordet...Nä, men skämt å sidor, det bästa du har är du själv. Glöm aldrig det!
Läste (hittar inte artikeln just nu) om två läkare/forskare som var oense om huruvida socker var beroendeframkallande. Och så är det. Många nya rön. Ena dagen är kaffe farligt, för att en vecka senare vara något som man måste dricka för att slippa än det ena, än det andra. Klart man blir tossig.

Jag förlitar mig inte på forskning. Inte helt och fullt. För jag vet att man kan alltid vända på forskning. Och som journalist vet man att frågan är viktig för svaret.
Man kan typ vända och vrida på forskning så att utfallet blir det man vill. Dessutom kostar forskning en massa och vem bekostar forskningen? Jo, oftast de som har pengar eller de som kan få ut nåt av forskningen. Läs tjäna pengar. Läkemedelsbranschen är en av de rikaste branscherna, de bekostar mycket forskning och stöder också Cancerfonden.  Och ja, jag har blivit så luttrad att jag inte tror att de är snälla och vill hitta botemedlet. De vill tjäna pengar. De vill hålla oss beroende av medicin på något sätt.
Alla läkemedel har biverkningar. Vissa läkemedel måste vi ta. Men behöver vi ta allt de föreskriver?
Och borde vi inte ha hittat botemedlet?
Och varför motarbetas alla de som forskar och letar efter alternativa lösningar? Borde man inte samarbeta?
Så läser jag den här texten...

Min uppmaning är att man ska våga tänka själv. Känna efter vad som känns bra för en själv och så mycket man kan ta reda på mer fakta. Och tyvärr är det ju så,  det kommer alltid finnas forskare som säger att kaffe är farligt och andra som säger att det är bra.

Därför måste man börja tänka själv och hur tänker man själv? Jo, man går ut på nätet och läser de olika forskningarna. Läser vad folk skriver och väger för och nackdelar.

Jag är tacksam för att min mamma är kemist, som i sin tur var dotter till en psykiatiker/läkare som var intresserad av bakterier. Jag kan än i dag komma ihåg hur min morfar ondgjorde sig över det slentrianmässiga "utskrivandet" av antibiotika. Och ja, han fick ju rätt. Antibiotika är bra, men ska inte överkonsumeras. 


Som det här med detox. Det kommer alltid att vara delade meningar om att detoxa.
Vad som är rätt och vad som är bra.
Vem kan säga vad som är rätt? Och hur kan man veta om man inte provar själv.
Jag vet vad som funkar för mig. Det handlar om att må bra.
Att äta mer grönt och inte en massa mjölkprodukter och gluten och sånt som gör att man känner sig tung. Förut trodde jag att vara mätt är detsamma som att typ hamna i koma. Då hade man ätit tillräckligt. Idag vet jag att jag mår bättre, känner mig lättare i kroppen, sover bättre och vaknar piggare om jag äter lätt, dvs mer grönt och så mycket det går och man orkar råa grönsaker.
Clean eating kommer att bli den nya trenden efter raw food.

Ni vet Erika som valdes ut av mig och tidningen Amelia? Hon är nu mitt uppe i sin tio dagars detox. Har varit så kul att följa henne. Här kan du läsa Erika bloggar om sin detox

Sedan sommaren 2012 har jag varje morgon druckit en kopp med hett vatten med en halv pressad citron och jag tänker fortsätta med det.För jag tycker att det funkar på mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar