måndag 10 juni 2013

en regnig dag

Jag har sedan jag vet inte... Det betyder länge i alla fall. Varit nästan sjukligt intresserad av vad det är som gör att folk håller ihop. De som kan leva ihop en hel livstid. Inte skiljer sig, utan rider ut stormarna. Hur gör de? Hur tänker de? 
Det finns en sån fin bok, jag tror den heter "7 gyllene regler", som handlar om just det. Den lånade min kompis och kollega Anna Böhm Engstrand ut till mig, en dag när jag tänkte på det extra mycket. Det var väl någon artikel i ämnet jag skulle skriva. 

För ett par veckor sedan avled Annas pappa, Tomas Böhm. Sån klokskap som redan är så saknad. När relationen haltar kan man slå upp i Tomas fina böcker om kärlek och relationer. Och man kan också läsa hans kloka tankar om främlingsfientlighet. Jag och Ray är också innerligt tacksamma för Tomas hjälpte oss när vi behövde det för ett par år sedan.
Det är så läskigt att från ett ögonblick till ett annat kan livet förändras, det gör mig både rädd och aktsam. Ett liv kan ryckas bort alldeles för snabbt, alldeles för tidigt. Det är inte rättvist. 

Här kan du läsa en fin artikel Om Tomas Böhm i Svd. Här finns några av hans bra råd, som de här:

Gör upp med din bitterhet, dina sår, och ditt underläge i olika relationer.

Ge dig själv upprättelse i stället för att hämnas, genom att göra något bra för dig själv.

Sätt gränser kring din person. Gå inte på samma gamla nitar som du alltid har gjort. Tänk: ”Nu räcker det!”

Byt ut plikterna mot åtaganden, sådant som känns meningsfullt.

Tomas Böhm




Tyckte väl jag kände igen bruden på bilden när jag kom in på Pub och hälsokostkedjan Hälsa för alla. Jag, jag, jag en riktigt egoboost ;) Håret är ju inte riktigt lika långt nu, men lockigt. Det får man vara glad för.

Följ med mig och Grand tours till Montenegro i oktober. En regnig dag som denna kändes det alldeles förträffligt att lägga upp det här. Tänk att få förlänga sommaren lite och njuta av sol och bad ända in i oktober. Läs mer och boka här Jag längtar. Det ska bli kul att åka till Montenegro. Jag har aldrig varit där.

2 kommentarer:

  1. Ha ha, jag har också lockigt hår.
    Idag konfronterades jag med en vän som alldeles tydligt känner sig underlägsen.
    Förvåna dig inte om jag dyker upp i Montnegro i oktober...Allt är möjligt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, jag är ny här & vet inte riktigt hur jag hamnade här på din blogg, men har med spänning följt den senaste veckan & din Cleanse8 (heter det så?) "kur", blir när jag läst om det, så sugen själv på att göra ngt liknande, men det blir nog kanske för svårt, för jag är en brödälskare..Hur som helst ville jag nu, när du tog upp detta med håret, bara säga att jag tänkt flera ggr på att du passar så bra (bättre!)i det kortare håret. Ville bara säga det. Tycker man skall dela med sig när man sitter inne med komplimanger:)/L

    SvaraRadera