söndag 22 april 2012

Meningen med livet - Lotta

Namn: Lotta Ramel
Ålder: 54
Yrke: Skådespelare / Regissör
Civilstånd/familj: Fristående med 2 vuxna barn
Bor: Södermalm / Stockholm
Vad är meningen med livet?
- Att göra gott. Och då menar jag GÖRA gott, att agera. Inte att vara god i största allmänhet eller kärlek i största allmänhet. Att gå runt och tro att man är god utan att göra goda handlingar är, enligt mig, inte meningen med livet. Att göra gott, däremot, för sina närmaste och också för dom som inte står en allra närmast, det är meningen med livet. Då infinner sig en tillfredställelse. Jag tror inte på lycka mer än korta glimtar som dyker upp då och då i livet om man har tur.
Känner du dig nöjd med hur ditt liv hittills utvecklats?
- Jag är tillfreds med mitt liv och den utveckling som jag har gått igenom, tack vare dess helhet. Sorger, bedrövelser och härligt lustfyllda stunder. Arbete, nyfikenhet och kommunikation. Som Alfons Åbergs farmor säger: ”Om man inte har tråkigt vet man inte vad roligt är”.
Vilken är din livsfilosofi?
- Om du tror att du inte har någonting med jordens problem att göra, då är du ett av dom.
Om du skulle ge en ung tjej ett råd, vad skulle det vara utifrån din egen erfarenhet av livet. Vad skulle det vara?
- Försök att släppa taget, det är en konst. Stå upp för det kvinnliga könet det vill säga kämpa för jämlikhet. Våga vara arg istället för ledsen när det är befogat. Civilkurage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar