torsdag 19 januari 2012

Fråga & svar: Vilken dvd ska jag välja?

Fråga:

Hej,
Jag har blivit lite mer intresserad av yoga igen efter att jag följt din fina blogg på yourlife.
Jag skulle gärna vilja börja med yoga, tror det passar bra i denna stressade värld när man behöver både egen tid och att vara/bli flexibel och rörlig då det är lätt att sitta spendera alltför mycket tid framför datorn. Och så fyller jag 50 nästa år så känner att yoga kan vara en mer långsiktig träningsform som man kan utöva närsomhelst och överallt!
Jag har varit på nån nybörjarklass men då merparten inte var nybörjare förutsattes det att man kunde rörelserna så jag fick inte direkt ut nåt av det då jag inte visste hur jag skulle bete mig då ledaren sa namnet på nästa position. Behöver jag säga att jag inte gillade ledaren?
Jag ser att du har gett ut många DVDs så tänkte att jag kanske ska testa nån av dem. Men vilken/vilka av dina DVDs skulle du rekommendera för en yoga nybörjare såsom jag? Jag gillar att göra saker och ting “ordentligt“ så skulle uppskatta en genomgång av de olika rörelserna innan man sätter igång med själva programmet, eller det kanske finns en sån genomgång i alla dina DVDs?
Ha det bra!
Em

Svar: Hej Em, och tack för att du mejlar och frågar. Yoga är en fantastisk investering. Ett bra verktyg att använda sig av när man vill bygga styrka, flexibilitet och smidighet. Så absolut, JAG tycker ju att du tänker rätt. Yoga är också bra mot stress och gör det lättare att hitta lugn och ro i kroppen. Så frågan tillbaka är egentligen vad vill du själv? Vill du hitta en form som du ganska snabbt blir stark av? Jag har ju som sagt gjort 14 dvder och det kan vara svårt att välja mellan dem. Här hittar du elva dvder i serien yogaliv. Du kan gå in och läsa på dvderna och se vilken som passar dig bäst. De här är anpassade till nybörjaren. Så frågan är mer om du vill ha lugn och ro yoga, energiyoga, kanske hormonyoga skulle vara toppen för dig? Eller rygg och nackyoga. Yogaliv
Jag har också gjort tre stycken ashtangayogadvder i olika svårighetsgrad. Där skulle jag om jag var du välja introduktion i ashtangayoga. Här kan du köpa den: introduktion i ashtangayoga
Det verkar vara toppenpriser nu, rena rama nyaåret-rea. ;) Ashtangayoga är den mest fysiska formen av yoga, men med dvdn kan du göra det i din egen takt och stoppa om du vill att det ska gå långsammare.
Det känns glädjande att tipsa om något, när det inte är så fasligt dyrt. Ge det några gånger och jag hoppas du kommer att gilla den dvd du väljer. Det är tråkigt om du känner dig bortstött av yogan efter ditt första möte med läraren som du mötte. Men ibland måste man testa flera olika lärare, och yogaformer innan man hittar den form man själv gillar. Lycka till Kram Karin

1 kommentar:

  1. Hej,jag är glad att jag hittat din blogg!Har köpt yoga för nacke och rygg och gillar den skarpt. Vill nu köpa fler.Har underfunktion i sköldkörteln och har ett blodtryck som ibland är förhöjt.Finns det någon övning jag ska undvika? Är det någon DVD som du tror passar mig.Jag är inte så förtjust i solhälsningen.Känner mig rätt klumpig när jag gör den och känner mig lite osäker på andningen när jag gör övningar i ett flöde.Har tidigare tränat redskapsgymnastik, men det var 20 år sen och jag kommer ihåg att min lärare sa att jag var överrörlig i lederna. När jag gjorde övergångar så tryckte jag inte till ordentligt med händerna utan gick runt med hjälp av min vighet. Jag är lätt överviktig men har hört att hur lätt man känner sig i kroppen också beror på hur lätt man känner sig mentalt. Tack för en jätteintressant blogg!

    SvaraRadera