måndag 20 april 2015

sprid den här sidan

Sprid den här sidan. Jag samarbetar med Tena och har tagit fram 23 knipfilmer. Här får du kniptips, knipövningar och prat om varför knipet är så jävla viktigt och bra och det är GRATIS. Knip med mig

Och här kan du höra mig prata på podden talaohmyoga på sidan Hälsa på dina villkor. Självklart pratar vi om knipet.

Idag har jag fotograferats med andra tjejer som jobbar med knipet. Det jag slås av är att det tyvärr verkar vara så koncentrerat vid förlossning. Jag brukar inleda mina knipkurser med just det, att första gången jag kom i kontakt med knipet var när jag fött barn. Men ALLA kvinnor behöver knipa. Även de som inte fött barn eller tänka föda barn.
Och jag önskar att knipet var något som man som tjej får lära sig redan i skolan. Knipkunskap, eller fittkunskap borde självklart vara ett ämne.

För jag tror på allvar att en tjej som hittar sina knipmuskler och lär sig lyfta sitt underliv kommer att ha ett starkare nej och ett starkare ja.
Att hitta sin bäckenbottenmuskulatur är bra inte bara mot inkontinens och livmoderframfall. Knipträning hjälper mot hemorrojder. Du får en tajtare slida, plattare mage, mindre ont i ryggen, stoltare kroppshållning. Intensivare orgasmer, en del tjejer kan knipa sig till orgasm.
Knipträning är även toppen när man är gravid eftersom att det hjälper mot foglossning.
Så många fördelar med att knipa.

Jag har sedan jag började yoga alltid knipt, men framförallt lärt mig att lyfta min bäckenbotten. Mula bandha som det heter i yogan. Jag försöker att ha det påkopplat, det lilla lyftet jämt för det ger mig en stolt kroppshållning. Och vem vill inte ha det?

Men när jag fick cellgifter så chockades jag in i klimakteriet. Jag avverkade tio år på bara några månader och även om jag var van att knipa så fick jag problem. Men jag visste att jag var tvungen att träna, träna och träna. Så när jag låg där och hade ont i kroppen och knappt kunde röra mig för att det gjorde så ont av cytostatikan, så kunde jag ändå knipa och jag kunde yogaandas.

För knipövningar är något vi behöver jobba med jämt, låt det bli som med din tandborstning. Nåt du bara gör och inget du tänker på mycket på.

Tyckte så väldigt mycket om det här omslaget måste jag säga. För bara ett par år sedan hade jag inget hår. Kal som en liten buddha. Tänk vad livet kan ändras. Förändras från en dag till en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar