fredag 10 maj 2013

tänk att ett regn kan vara så mysigt

Är på landet. Känns så härligt. Vi är i fixartagen. Vi har hyrt en stor container.

Först kände jag mig dum eftersom jag hyrt en för stor, men nu visar det sig att det var ju perfekt. Vi köpte ju ett hus förra året som är ganska eftersatt, så det är mycket som behöver rensas ut. Och hela förra halvåret var det ju fullt upp med min cancerbehandling, så vi har inte haft vare sig ork eller tid att fixa så mycket själva. Fast vi har ändå gjort sånt som varit tvunget att göras, som fixat alla golv, bort med linoleummattor, så att golvplankorna får andas, värmeisolerat vinden, fixat i ordning en toalett som var alldeles för snuskig. Så gick pelletsmaskinen sönder och där rök en del pengar. Det är dyrt att ha hus, men herregud vad jag älskar det här huset. Kände det igår när jag och Lillen låg och tittade på Revenge i tv-rummet (ja, vi har ett tv-rum, hur lyxigt är inte det ). Utanför öste regnet ner, ett sånt där varmt sommarregn. Vi låg i soffan och i tv-puffen och bara "Gud, vad vi har det mysigt". Ni vet hur det är på landet, man kan njuta av ett varmt regn som smattrar mot plåttaket.

I trädgården låg det järnrör, slangar och andra tokigheter. Jag ska inte säga att jag gör så mycket, jo, jag byter knoppar, och skruvar ner gardinstänger. Men det är så härligt. Det kommer att bli så fint. Jag älskar vårt hus härute. Vi ska inte göra några stora förändringar, snarare plocka fram det gamla. Det som var. Jag är inte så förtjust i "så blåste vi ut allt och satte in ett nytt kök, badrum eller vad det nu kan vara". Jag vill inte att mitt hem ska se ut som ett inredningshem som man hittar i en inredningstidning, jo, möjligtvis för att det är så eget. Men jag vill inte ha ett helt kök från HTH eller var nu kök kommer ifrån.  Jag går i gång på hela grejen att plocka ihop gamla loppisfynd med arvegods.

 Som den här fantastiska spisfläkten från 60-70-talet, som förra ägaren byggt en kåpa runt, som det är sånt riv i att alla andra fläktar känns larviga. Varför ta bort den? Den kan tvättas upp och så byter vi själva röret som inte går att tvätta. Jag älskar den.



Igår kom min bror ut med ett hörnskåp som vi hade i mamma och pappas finafina hus Martarve på södra Gotland. Minnen. Det vackra blågröna skåpet ska få stå i det rum, som en dag när vi har pengar kan inreda till ett badrum.

Fåglarna kvittrar utanför fönstret. det är morgon på BJörkö. Jag tror jag ska gå en långpromenad med Pino innan frukost. Gå ner till den fina sandstranden som vi hittade för några helger sedan. Livet känns så härligt.

Kan verkligen rekommendera AAA-kliniken vid Odenplan. Går hos Lars-Olof. Jag har haft så ont i min högra arm. Har haft ont ända sedan operationen. Jag tror jag tar smärta lite för bra. Typ anpassar mig. Det är inte bra. Det gick liksom för långt. Men nu har jag tagit itu med allt som värker och gör ont i kroppen. Värken i armen börjar försvinna. Har gått fem gånger. Ska gå hela nästa vecka också. Värken och svullnaden känns som den gått ner.

Jag får massor med mejl, jag är inte så bra på att svara. De flesta skriver privat till mig. Jag försöker svara så gott jag kan, men ibland hinner jag inte. Jag läser allt ska ni veta. Och jag tackar verkligen för alla fina mejl jag får och fått. Ni är underbara.

Jag tror också att vi kommer att få se mycket av sånt här: Stora matfusket det är bra, de stora företagen måste synas. Det är bra att vi går på dem, de har fått härja fritt och oemottsagda lite för länge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar