söndag 4 mars 2012

Meningen med livet - Mikaela

Namn: Mikaela Holmberg
Ålder: 37
Yrke: Programmerare
Civilstånd/familj: Erik, 32, Fabian, 5, och Lo, 1
Bor: Aspudden

Vad är meningen med livet?
- Jag tänkte länge att det handlade mycket om strävan. Bli lycklig, bli bättre människa, bli godare, bli bättre på jobbet. Det sätter ju en viss press på en, och innebär implicit en önskan att bli annorlunda. Och att inte uppskatta det som är. Nu tänker jag alltmer att det handlar om att faktiskt försöka tycka om den man är och där man är. Att njuta av livet. Att äventyret inte behöver vara resa till en massa ställen utan händer precis här. Jag känner mig så medveten om att barnaåren går fort, och att det är en mycket speciell tid och vill njuta av den så mycket jag kan. Så meningen med livet är väl att försöka tycka om sig själv, sitt liv och att njuta så mycket man kan.

Känner du dig nöjd med hur ditt liv hittills utvecklats?
- Absolut. Att vara nöjd med sitt liv innebär inte att alla dagar är enkla, och det är de inte. Men jag har allt jag önskat mig, och allt jag inte ens visste att man borde önska sig. Jag trodde nog aldrig att jag skulle få barn, att jag skulle leva det här livet och jag är otroligt tacksam för att det blev så här. Livet blir stort, starkt, sårbart, härligt, jobbigt, roligt och underbart med barn.

Vilken är din livsfilosofi?
- Jag vet inte om jag har någon livsfilosofi riktigt, men jag försöker leva och ta vara på livet så mycket jag kan mitt i den karusell som livet kan vara ibland. Tiden räcker inte till, och man räcker inte alltid till själv heller. Därför känns det viktigt att påminna sig om att hela tiden stanna till och njuta, känna hur otroligt härligt det är att leva. Att fokusera på stunden och inte alltför mycket på allt som ska göras hela tiden. Jag vill leva livet så mycket jag bara orkar!

Om du skulle ge en ung tjej ett råd, vad skulle det vara utifrån din egen erfarenhet av livet. Vad skulle det vara?
- Jag skulle väldigt gärna hitta ett svar på den här frågan som verkligen skulle nå fram genom livsbruset till unga tjejer.  Att vara ung är skitsvårt, och jag tror det är speciellt svårt som tjej. Själv
önskar jag idag att jag tyckt om mig själv lite mer, att jag insett då hur bra  jag var. Att jag dög, och att alla känner så. Att de inte duger. Det skulle jag vilja säga på ett sätt som nådde fram. Du duger, du är skitbra!





1 kommentar: