söndag 27 maj 2012

meningen med livet - Jennie






Namn: Jennie Wadsten     

Ålder: 34

Yrke: Yogalärare

Civilstånd / Familj: Singel, två tonårspojkar (Felix och Elliot)

Bor: Goa, Indien på vintrarna och i Stockholm resten av året.

Vad är meningen med livet?
- Att våga gå sin egen väg, att följa sitt hjärta. Det är absolut inte samma sak som att vara egoistisk! Ge dig själv omtanke och ödmjukhet och låt den sprida sig till andra människor och till vår miljö. Det gör så ont i mig att det är så många som säger att de bryr sig om miljön men som till exempel inte ens orkar lägga värmeljus i ett återvinningskärl. Jag är övertygad om att när man mår riktigt bra innerst inne, så ökar kärleken även till andra OCH till vår planet och vi fattar klokare beslut.

Känner du dig nöjd med hur ditt liv hittills utvecklats?
- Ja, absolut. Jag är i grunden ekonom och tidigare var jag en "karriärbitch"och inbillade mig att prestation var meningen med livet… Tack och lov så började jag att yoga 1999, de första åren sporadiskt och sen dagligen. Det var en otroligt jobbigt i början, men utvecklande. Styrkan som yogan gav mig gjorde att jag vågade fråga mig själv vad jag EGENTLIGEN ville göra. Och det ledde till att jag, till mångas förfasan, lämnade min ekonomkarriär, utbildade mig till yogalärare och flyttade till Indien. Jag trivdes så bra med det att jag sen dess har jobbat heltid med yoga. Jag ser det mer som en livsstil än ett jobb men det krävs att man älskar, älskar, älskar yogan, annars orkar man inte jobba tillräckligt mycket och fokuserat för att kunna försörja sig på det.

Vilken är din livsfilosofi?
- “Problems are opportunities in work clothes”. Det innebär inte att vi måste GILLA problem, men istället för att misströsta när vi möter hinder så kanske vi kan tänka: ”Vad är det jag ska lära mig av det här? Vad är de inom mig som ska utvecklas?”

Om du skulle ge en ung tjej ett råd, vad skulle det vara utifrån din egen erfarenhet av livet?
- Var ödmjuk mot andra människor OCH dig själv. Vems drömmar lever du? Gör du val utifrån vad DU vill eller vad du tror att andra förväntar sig av dig? Jag tog mig själv på för stort allvar när jag var yngre och ville vara duktig och bäst hela tiden. I takt med att jag har släppt taget om prestationsångesten så har livet blivit otroligt mycket lättare och FLER möjligheter och erbjudanden har dykt upp, i motsats till vad jag trodde.
Våga köra ditt eget race med andra ord, men kör inte över andra. Var lyhörd även för andras behov och se på olikheter med nyfikenhet; "Vad kan jag lära mig av andras perspektiv?"
 Men våga ”göra slut” med människor som drar ner dig. Träna på kommunikation, så att dina relationer kan ge näring åt båda håll och skriv tacksamhetsdagbok.

1 kommentar: