söndag 1 september 2013

bara i min linda

snart 50 år, det är på nåt sätt någon sorts milstolpe. Jag gillar tidiga morgnar. som här ute på landet. Jag älskar promenader. lugnet. landet. vila, god och bra mat och yoga. Hälsa, rätt och slätt. Välmående. Må bra. 





trodde jag. alltså att det är en milstolpe att fylla femtio år. nädå, för jag är liksom bara i min linda, i min ungdomsperiod enligt ayurvedan.

Traditionellt enligt ayurvedan delas människan upp i fyra årstider. De första 30 åren kallas våren och betraktas som människans barndom. 30 till 60 är sommaren, livets ungdomsperiod. 60-90 är hösten, medelåldern och från 90 och framåt inträder vintern, ålderdomen. Det är liksom långt kvar tills jag kan kalla mig gammal.

Och när man ser en sån video som nedan, ja, vad ska man säga? Dont give up, yoga, skratta och ät bra och giftfri mat. Skippa snabbmaten, stressa mindre för det är det som gör oss gamla i förtid.

Nästa gång jag sitter i lotusställningen ska jag också pussa mina knän. Hedra min kropp för att den är så inihelskotta bra och stark. För jag vill också bli en hundraårig yogini : 104 årig yogi


1 kommentar:

  1. Jag tänker precis som du, så skönt med ayurvedan :) Och du kommer med säkerhet att bli en hundraårig yogini, ska vi inte alla bli det?! kram kram

    SvaraRadera