fredag 30 augusti 2013

grön paus

Får så mycket frågor privat på mejlen och överhuvudtaget om hur jag äter och hur jag tänkt genom alla cancerbehandlingar. Jag har tyvärr inte möjlighet att svara alla individuellt och skicka recept.
Och jag kan egentligen inte råda någon att göra som jag gjort.
Jag har gått på min magkänsla. Vad som känts rätt för mig.
Jag har läst massor på nätet, tagit kontakt med kunniga människor. Läst en massa hälsoböcker.

Men om jag nu ska råda någon så är det följande:
Börja morgonen med kokat vatten och en halv pressad citron. Det har jag druckit varje morgon sedan jag fick diagnosen. Det gör kroppen basisk.

Det andra jag vill tipsa alla om är just gröna drinkar. Det gör också kroppen basisk. Och glad.
Glad och grön är det nya!
I alla fall känns det så. Jag får som värsta kicken när jag druckit min gröna drink på morgonen.

Idag har jag druckit flera gröna drinkar, både på morgonen. Här tar jag en grön paus i manusskrivandet. Jag har precis kommit ut på landet och det är meningen att jag ska finslipa boken som ska in nästa vecka. Så jag behöver en grön kick.

Här kommer receptet:
Bäst blir det om du har någon form av råsaftscentrifug. Jag brukar byta innehållet i drinken, allt beroende på vad jag har i kylen. Det viktigaste är att det är grönt.
3 selleristjälkar
2-3 Romansalladsblad
2-3 nypor spenatblad (idag hade jag grönkål också)
1 hel gurka
1 pressad citron
Färsk ingefära (idag hade jag i färsk gurkmeja också)

Blir ungefär tre drinkar. Jag dricker först ett glas juice. Sedan tar jag det som blir kvar och häller i min mixer. Där lägger jag i en avocado, lite proteinpulver (Sunwarrior som är ett raw proteinpulver), kokosolja, chiafrön som varit blötlagda i lite mandelmjölk. Då blir det min frukost. Brukar bli två glas smoothie.






1 kommentar:

  1. Tack snälla Karin för tipsen & recept! Jag blev inspirerad av dig för ngra veckor sen & har börjat exprimentera med gröna drinkar. Kan bara hålla med, mättande OCH så gott. Tyvärr är jag dock bröd junkie, så mina "drinkar" tar jag på eftermiddagen.Kommer leta mer info ang.vad man kan tänkas göra av det "kött" som blir över efter råsaftcentrifugeringen (långt ord det där..) måste ju även det innehålla massor med vitaminer. Ha en fin helg!/Mvh Lan

    SvaraRadera