söndag 21 juli 2013

söndagsloppis, liksom lite av varje

Vår lada på landet vakas av ännu ett loppisfynd, en tändstickstavla föreställande en örn. Vi har så mycket havsörn härute. De seglar över Björkö på jakt efter mumsbitar. Jag tror de ser Pino som en riktig mumsbit. Det gör så klart mig lite orolig, som tur är håller sig Pino näranära oss, så örnen har inget för sina glidningar över vår tomt.





Den här måste ni se. Det är intressant om varför vi ska sträcka på oss, dra ut våra trötta och stela kroppar på morgnarna och varför yoga är så bra. Min fina yogafröken Charlotte, som var ett sådant stöd och en sån klippa för mig under alla mina behandlingar på Ashtangayoga.nu, en yogastudio som ligger på Odengatan brukar tipsa mig om olika bra youtubeklipp. Den här har hon faktiskt "tjatat" lite om, nu äntligen såg jag den. Intressant tycker jag. the fuzz

Det är väldigt härligt att håret växer lite så det knakar, men jag ser faktiskt ut som Liberace när jag vaknar på morgonen. Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av det här håret. Lite pudelfrissa över mig nu. Hoppas hoppas jag får behålla lockarna.

 Men tills det växer ut och blir lagom långt och lite tyngre så det inte står upp och jag kan dra det bakom öronen är det vax eller olja som gäller. Eller kepa och diadem. Men jag är aldrig riktigt nöjd. Längtar så efter att slänga ihop håret i en tofs. Men det är väl först om några år.



 
Ibland måste jag nypa mig i armen. Tänk att vi numera har ett sommarhus, en trädgård som måste skötas, ett berg på tomten och en flaggstång, som vi kan hissa flaggan i. Den här vimpeln köpte vi på Claes Ohlsson (eller Clabbes eller CO, uttalas på engelska "sio" för 169 kronor.

Jag har ingått ett samarbete med Greatlife
Jag är verkligen ingen expert, men jag kan utgå från mig själv och hur jag mått under mina cancerbehandlingar och hur jag tagit hand om min utsatta kropp efteråt. Rehabilitering och återuppbyggnad, har varit mitt ledord och jag är helt säker på att jag hade aldrig läkt (jag är såklart inte färdigläkt ännu) så här bra och mått så bra, om jag inte gjort vad jag kunde för att läka. Instinktivt kände jag samma dag som jag fick besked om att jag hade inflammatorisk cancer i mitt högra bröst, att inflammationen måste bort.
Men hur skulle jag göra?
 Jag läste på, följde min magkänsla och hittade olika alternativ, som att skippa gluten, socker, mjölkprodukter och kött. Jag började med att ta bort det ur min kost, helt.
Jag rådgjorde med min onkolog om vilka kosttillskott som jag kunde fortsätta att äta under cytostatika behandlingen. Det är tydligen väldigt olika vilken läkare man har, vad de anser är rätt och fel. Men som tur var, så var min läkare öppen för det mer alternativa. Jag åt probiotika och järn under hela den behandlingen. Inför operationen åt jag Zink och Silica.

Nu, idag när alla behandlingar är över har jag försökt att fylla i alla depåer i mig som kanske behövde mer hjälp. Jag tog kontakt med Mia Lundin i Usa, som skrivit boken Kaos i kvinnohjärnan, då jag också valde att inte äta antihormoner. För att ta reda på vilka alternativ det fanns för mig.
Tyvärr är det så att alla läkemedel vi äter ofta ger biverkningar, som i sin tur gör att vi måste ta ännu mer läkemedel och så är man inne i en snurr av läkemedelsätande. Det måste vi vara medvetna om. Jag vill inte på något sätt ge någon skuld. Jag kan bara utgå från mig själv. Jag har aldrig gillat mediciner. Ville inte ens ta huvudvärkstabletter innan jag blev sjuk. Men för mig fanns det inget val, eller alternativ att välja bort cellgifterna. Det vågade jag inte. Men cellgifter är starka grejer och jag har fortfarande sviter av den behandlingen, som att jag glömmer saker, kommer inte ihåg namn, glömmer min portkod och koden till mitt visakort har försvunnit ur mitt minne alltför många gånger det här året. Sådant kan jag tycka är läskigt.
Jag slutade med Herceptin när det gick för hårt på mitt hjärta.
Men jag råder alla som blir sjuka att läsa på, gå ut på nätet, googla, kolla upp. Får du medicin, kolla i Fass, ta reda på om ni har svagheter i familjen. Vi hade till exempel propp. Var uppmärksam och möter du läkare som inte tar dina frågor och din oro på allvar, byt läkare. Man får vara så jobbig. Man får ifrågasätta.
Idag mår jag bra, i augusti ska jag göra ytterligare en koll på mitt hjärta, som drabbades av hjärtsvikt på grund av Herceptinet. Jag hoppas och tror att jag lyckats bättrat utgångsläget genom att träna med tyngder, yoga, äta bra mat för mig, som i det här fallet är minst 80 procent Raw och så bra kosttillskott.
Efter en tids användande känner jag mig redo för att att ”råda” om bra kosttillskott. Jag får så mycket frågor och undringar om det. Vad jag gjort för att må bra och här har ni ett av svaren.
Jag väljer att handla mina kosttillskott på Greatlife. Priserna är lägre än i hälsokosten och jag kan läsa på om vilka som är bra. Jag kan också mejla in frågor till dem och få svar. På Greatlife, har de också valt ut de kosttillskott som är bäst på marknaden. Det gör det enklare och tryggare för mig som kund. Jag vill vara säker på att det inte är en massa onödiga tillsatser och att de är så rena som möjligt. Så nu vet ni här handlar jag Mina bästa kosttillskott.

Jag tipsar bara om saker jag tror på, så jag är väldigt glad över mitt och Greatlifes samarbete, som innebär att jag har som en shop på Greatlife. Och som en härlig bonus så får alla ni som handlar där 10 procents rabatt på ert första köp. Glöm inte att skriva in Yogavita i kampanj- & rabattkodsrutan.

Vi har som de flesta andra fallit till föga. I sommar byggs det altaner på Björkö. Vi åkte ut till Byggmax och handlade Några stolpar till en början. Jag förstod inte skillnaden, vi tog som de flesta andra, det billiga (för att vi inte har en massa pengar så klart) och det alternativ som verkade mest hållbart, nämligen tryckimpregnerat. Men så av en händelse, innan vi skulle göra stora beställningen googlade jag runt och hittade det här på Naturskyddsföreningens sida: Bör man använda tryckimpregnerat

 Så det blir en altan i lärkträ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar