onsdag 26 mars 2014

släck ner





Jag tänkte hänga på, hur gör du? Hoppas man får med resten av familjen. Mitt under gladiatorerna uppmanas vi att släcka ner. För mig gör det ju ändå inget, för jag tittar inte på Gladiatorerna. Tänk om en enda timme gör skillnad. Nog kan man klara det?



 I år har man riktat in sig på följande saker som vi behöver titta över, som är en miljöbov på något sätt:
Bilen, ha, jag känner nästan att jag och min man är rätt coola, vi har inte ens körkort. Vi tar bussen till landet. Så jäkla jobbigt är det inte att slopa bilåkandet då och då. Man kan leva utan bil. Vi kan ju.


Vi vill ha fossilfri biltrafik och fossilfria transporter!
Upprop BILEN

Kött, ska du äta kött välj ekokött, där du vet att djurhushållningen är schysst. Men tänk efter lite hur mycket du äter. För inte så länge sedan kom ju undersökningen att vegetarianer hade mer slicksex. Kanske kan det vara en morot (haha) för att minska köttkonsumtionen. För Aftonbladet publicerade en sexundersökning som visade att Sverige inte ligger...

Vi behöver halvera vår köttkonsumtion!

Upprop BIFFEN

Om jag bodde på en varm plats skulle jag ha solceller på mitt hus. Min dröm är att bo i ett hus som är ett riktigt ekohus. Men tills dess ska jag lära mig att släcka ned.

Vi vill ha förnybar energi i alla svenska hem!
Upprop BOSTADEN

Det här ska jag titta över och läsa på lite om. Det är så intressant. Mycket handlar ju om att göra aktiva val i längden. Inte bara släcka lampan på lördag, utan just välja sånt som är bra i längden.  Jag vill bli duktig på det. Jag vill lära mig mer. Jag vill vara schysst.

Vi vill ha ett klimatsäkert pensionssparande!
Upprop BÖRSEN

Igår hittade jag den här länken på facebook: compact living. Sånt får igång mig. Egentligen behöver man inte så mycket. Efter varje resa jag gjort, så upptäcker jag hur lite jag egentligen behöver. Men så går det några dagar så är man inne i den där lunken med att man vill ha det och det. Man vill bo större, ha en nyare tv, eller vad det är man behöver.

Igår blev jag så glad. Kolla vilken fin  artikel i The daily good

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar