måndag 24 november 2014

Purple Valley och julklappstips

Nu är jag hemma igen. Samtidigt som det är skönt att vara hemma, för nu har jag massor att göra och det är mest sånt som är skoj. Som att få fixa i ordning i min och Annelis nya lokal.
Sätta upp en skylt. Måla om. Inreda ett litet kontor och börja jobba.

Så var det väldans trist att lämna Goa och Indien.
Jag har haft bästa veckorna. Det har hänt massor med skoj saker. Jag har träffat massor med nya underbara människor i alla åldrar och från olika länder.
Jag har yogat för fina och bra lärare som jag verkligen kan rekommendera.
Jag får många mejl och frågor om vart man ska åka och yoga i Indien. Jag får överhuvudtaget många mejl om att resa till Indien. Jag har inte alltid möjlighet att besvara alla, det skulle ta alldeles för mycket tid. Därför skriver jag nu om mitt stora yogaIndien tips Purple Valley
Purple Valley ligger i en del av Goa som kallas Asagao. Jag älskar omgivningen. Det är förhållandevis lugnt och omgivet av de mest fantastiska portugiska gamla kolonialhus. Purpley valley är ett retreat och faktiskt jag var där redan det första året som det startade, tror det var 2004. Jag kom för att för Sharath. Då drev den första "ägaren" Purple Valle, Annie. För mig var det så fina veckor och jag emailar fortfarande några av de personer som jag träffade på det retreatet. För det blir gärna så. Man kommer till ett retreat och träffar människor som gillar samma saker som man själv, nämligen yoga. Flera år senare var jag där igen, då följde min dotter Mira med och jag yogade för Sharath igen. Kanske kan ha varit 2007. Jag vet inte. Men det var fortfarande samma personal.


Nu sedan två år tillbaka driver en av mina bästa vänner Karolina Purple Valley och hon gör det så bra. Det är så fin stämning. Personalen är underbar och man får känna sig både speciell och omtyckt. Maten är toppen. Rummen är fina. Det finns en pool på området för de där dagarna man inte orkar ta sig till stranden. Du kan få ayurvediska behandlingar. Och så yogan, bästa lärarna som kommer och delar med sig av sin kunskap. En del av lärarna tar också emot nybörjare, så man behöver inte ha en mysorepractice. Eller man kan ta med sin partner, en kompis som inte yogat tidigare, eller så åker man själv. Lärarna är oftast där i tvåveckors perioder. Så en del yogar två veckor med en lärare och stannar och yogar ytterligare två veckor med nästa lärare. Man lär sig massor på att yoga så intensivt.


Jag hann yoga en ledd klass med Maria Boox, vilket var supermysigt. Och två veckor med Joey Miles. Ena veckan var en riktig bonusvecka för då var hans fru Donna med i shalan. Joey ger annars yogaklasser Här hittar du honom och Donna på Facebook

Alla lärare som kommer till Purple Valley är auktoriserade eller certifierade av Patthabi Jois eller Sharath, vilket på ett sätt är som en kvalitetsstämpel.

 Här tar vi en gruppbild. Sista klassen var en stor del av den grupp som Alexander Medin hade med sig från Norge, eftersom han var läraren efter Joey. Det var härligt när vi var så många och sjöng mantrat och yogade ihop. Det blir en alldeles särskild energi i ett rum.

 Ååå Alexander, jag har gått två teachertrainings med honom. Det var så mysigt att träffa honom ett par dagar innan jag var tvungen att åka hem.
 Världens gulligaste tjejer Karolina, Wösel. Susanna som lagar världens godaste rawfood/makrobiotisk mat och också driver en liten restaurang inne i Anjuna som heter La Tomatina och så May. De här tjejerna ser till att stämningen är god, sköter och fixar allt det praktiska och de gör det så bra. Vill tillbaka.
 Och så personalen som lagade mat, fixade trädgården, städade och ordnade för oss. Flera var samma som för tio år sedan. Världens bästa. Man kände sig aldrig till besvär och det är så viktigt.


Och så favoriten. Hon har också funnits där i många år. Hunden Astravarti. Hon hoppar runt på tre ben och är som en liten drottning. Hon har varit där sedan första gången jag var där. Hon är en hittehund som de tagit hand om. Hon stillade min värsta Pinolängtan.

Tack alla på Purple Valley för två superfina veckor.
Och tack allra bästa Karolina för att jag fick bo i ditt fina hus.
Jag är så påfylld av d-vitamin, lugn, Indienstyrka och gladhet. Som om en sten fallit från mina axlar. Fy fabian vad jag haft det härligt.
Så önska dig ett litet resebidrag i julklapp och åk ner på någon av kurserna nästa år. Vi kanske ses. Ska genast planera in när jag kan åka.




Ett annat tips på julklapp. Det är det här lilla paketet Bästa julklappen! 
I dessa tider som kommer med mörker behöver vi definitivt kosttillskott. Och ska man äta kosttillskott ska man så klart äta det bästa. Därför samarbetar jag med Greatlife. Vi har satt ihop det här fina paketet, med min hudbok. Jag tycker själv att det är ett riktigt bra paket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar