tisdag 25 augusti 2015

Tanta

Igår regrammade jag den här bilden på instagram. Det är Anneli, min kära kollega som tagit bilden. PÅ eftermiddagen kom tröttheten. Jag gjorde en lymfscint på morgonen. De sprutade in radioakativ vätska i båda mina händer, så tog de bilder under ett par timmar för att följa hur mitt lymfsystem jobbar. Att jag har lymfödem är ju ett faktum. Men om och hur de går att göra något åt det, är vad som nu ska utredas och kollas upp. Någon som gjort en fettsugning i sin arm eller sitt ben? Någon som gjort en mikrokirurgisk operation för att antingen lägga in lymfkörtlar, som man tagit från nåt annat ställe i kroppen. Alternativt den här lymfnoden. Snälla, snälla mejla mig gärna.
Jag har ju som ni vet inte gjort någon bröstrekonstruktion. Jag är livrädd för ingrepp. Allt är en risk. Och jag har nu träffat flera och hört historierna om misslyckade operationer. Så många beslut. Stora beslut som kan vara så avgörande. Klart huvudet brinner. Jag är jättetrött på att hela tiden försöka ha en plan. Inte ge upp. Att liksom hela tiden jobba mot att må bra, inte ha ont. Jag behöver mina tupplurar, mina powernaps. Eller att TANTA som vi nu döpt om den här ställningen till. Här ligger jag och vilar. Tar det lugnt och hämtar tillbaka mig. Perfekt att göra på eftermiddagen, innan man ska ta sig hem från jobbet. Bäst är när man lyckas somna in, hamna lite i dvala. Gå ner på djupet. Men max en kvart, för sover man längre blir man istället för trött. Nu har jag det inte lika stressigt längre. Men jag kommer ihåg hur stressigt det var, att vara ensamstående mamma och kasta sig hem från jobbet för att handla middagsmat och hämta barn på dagis. Det sägs att kvinnors stressnivå ökar när hon är på väg hem från jobbet.
Stress är inte bra.
Stress är en folksjukdom. Under stress tas inga bra beslut. Stress utarmar oss och gör oss sjuka. Immunfösvaret blir sämre under en lång tids stress. Men stress är ju inte bara "att man jobbar för mycket". Stress är ju också alla tankar som far runt i huvudet. Oron. Den man kanske håller på ett helt liv med att försöka tämja. Det har också infunnit sig en "between jobb" känsla. Jag laddar helt enkelt för nya saker och åtagande. Snart startar jag upp med mina knipworkshops. Kolla min hemsida Yogavita. Där hittar du länkar. Där hittar du också retreat och lite annat smått och gott.

3 kommentarer:

  1. Du är så klok, Karin. Tack för att du delar med dig. Jag har kämpat med stress i snart tre år och nej, det
    är inte lätt att hitta och skapa balance. Det är ett heltidsprojekt.. Många varma tankar till dig, önskar dig det bästa. Kram Caroline Ps. Läste en gång att du inte var så glad för yinyoga men vill bara säga att det är fantastiskt sätt att komma ner i kroppen på. Kanske det kan hjälpa lite?:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du. Jag älskar restorative yoga, men har ofta svårt att komma iväg på klasser. Men ligger ofta och vilar i olika positioner alla restorative. testa det om du har möjlighet

      Radera