lördag 21 mars 2015

vad är det som händer?


En bok som jag är stolt över är min lättlästa bok

Vad är det som händer, från flicka till kvinna som kom ut 2004 på LL-förlag. I ett halvår träffade jag en grupp unga tonårstjejer på en skola i Stockholm och vi pratade om just det. Hur det känns i knopp och kropp när man går från flicka till kvinna. Jag blev så ledsen, liksom för klimatet. Hur de här unga tjejerna, allt för ofta blev kallade hora, fitta. Att killar i skolan tog de på brösten, mellan benen. Men att tjejerna inte orkade ta fajten,  för att gångerna var så många och för att det sista man ville var att vara en tråkig tjej utan humor. Vilket var var det de möttes av när de försökte protestera. För visst var det ett skojigt skoj ens klasskamrat utsatte en för? Jättekul. Nä.
Den där tystnaden, när man inte orkar för att man tror att ingen ändå bryr sig. Hur den liksom marinerar en till slut. Vad har man för att protestera? När man ända från man går på dagis får höra "Han slår dig för att han tycker du är så söt"
Alltså! Allvarligt.
Man kan se den där tystnaden lite överallt. Den följer med en som tjej, från dagis, genom skolan och ut i livet. Man har fött sitt barn, man har jävligt ont i underlivet, men barnmorskan säger att det är så, att det är normalt att ha ont.
Men det där onda fortsätter, man kanske inte ens har fött barn, men man har ändå ont.
Det är också normalt.
Man får cancer, man tappar sexlusten av de där tabletterna som man ska äta i mellan fem och tio år.
Man vill inte ha sex. Men det är normalt säger de, en biverkan.
Man orkar inte säga nåt, för det är ju normalt.
För hur lätt är det att prata om sånt som skaver, gör ont, känns konstigt, när klimatet i vår värld är att man ska vara lyckad, ha ett bra sexliv med orgasm varje gång. Och för att om man försöker säga nåt mest får slängt i ansiktet Det är normalt.
Jag är så trött och less på tystnaden. Inte på tjejerna som tystnat utan på att vi tvingas att vara tysta.
För så klart, det är aldrig normalt att ha ont.
Ta kvinnors problem på allvar. Herregud, det är inte mer än rätt. För halva himlen är vår. Läs jämlik vård och lika rättigheter är också vårt.

Så knipet! Det var ju det som kickade igång mig. I alla mina dvder, men framförallt gravidyogadvderna så är knipet centralt.
För det bor en sån kraft i våra underliv och jag tror på fullaste allvar att om vi fångar tag om den. Hittar den kraften så blir våra nej starkare, så klart också våra Ja och vi står stolta och rakryggade. En stark bäckenbotten handlar nämligen inte bara om att slippa inkontinens utan om en massa andra saker. Lär känna ditt underliv.

Jag kommer att ha fyra knipworkshops i vår, när nästa blir är lite ovisst eftersom jag äntligen ska påbörja operation av mitt högerbröst. Efter mycket tjat ska nu mitt bröst byggas upp med fett. Jag kommer förhoppningsvis att få ett väldigt litet högerbröst. Håll tummarna för att fettet vill stanna. Mitt vänstra bröst tas ner rejält. Jag tror inte ni förstår hur mycket jag längtar till att ha samma tyngd på vardera sida. Men uj, vad jag tjatat. Och ja, jag kommer att berätta mer.

Kommande Knipworkshops

Onsdag 22/4 kl 18-20 på Mias yogastudio i Sundbyberg, se länken här innan för info och anmälan
Torsdag 23/4 kl 18-20 på winwin yoga i Uppsala, se länken här innan för info och anmälan
Måndag 27/4 kl 18-20 på Studio Okeijn i Johanneshov. Se länken här innan för info och anmälan

Glad också att meddela att jag kommer till Sans och balans i härliga Viken i Skåne helgen 22-24/5. Då blir det både yoga, knipworkshop och prat om min nya bok 21 dagar till ett lättare och friskare livInfo kommer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar