tisdag 27 maj 2014

vidrigt

Alltså, rökning....
Har ni sett det här? SE den här filmen
Det är nog bland det sjukaste jag sett. Vidrigt.
Jag har sagt det så många gånger i den här bloggen. Förbjud rökning.
Nåt som är så farligt och så onödigt hur kan det komma sig att det inte är förbjudet?
Nu börjar en tid, våren och sommaren när man som ickerökare dessutom tvingas röka passivt, när man står och väntar på bussen, på tågstationer, på restauranger och kafeer om man är sugen på att sitta ute. När man ser den här filmen känns ju just passiv rökning inte särskilt kul.
Vad tänker du som röker när du ser den här filmen?
Och vad tänker du som inte röker?
Jag tänker på alla bilar, kafeer och restauranger, ja, alla allmänna platser man var tvungen att sitta i som liten när de vuxna rökte som tokar. Hur mycket rök små barnlungor var tvungna att inhalera innan det där förbudet av rökning kom.
En vecka i Montenegro fick mig verkligen att slungas tillbaka till hur det var innan det förbudet. Där röker folk som tokar.
Ibland kan jag tycka det är så märkligt vad som förbjuds och vad som tillåts. Bara Stockholm städas för 100 miljoner kronor om året, av det är 60 procent fimpar. Allvarligt. Undra vad siffran är om man räknar i hela Sverige.
Jag rökte när jag var ung, eller liten skulle jag väl egentligen säga. Så himla korkat. Jag är så glad att jag slutade. Att jag var 23 år och la ett helt paket på spiskåpan hos min kompis i Rom.
Tack mig själv för att jag tog det beslutet. Du som röker, ta det beslutet du med.

En helt annan sak. Mina funderingar, vilken cancerfond/förening är bäst, känns seriösast, hjälper flest, i alla åldrar. Om man ska skänka pengar. Tacksam för era svar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar