onsdag 10 juli 2013

jag & mina kosttillskott





Jag får frågor om vilka kosttillskott jag använder och använt. När jag gick på cellgift var jag restriktiv med vad jag stoppade i mig, för att min onkolog sa att jag skulle vara lite försiktig. Så jag lydde henne och frågade henne vad jag kunde äta. Jag åt probiotika och det märkliga är att jag hörde om en kvinna som blivit nekad att äta probiotika under cellgifterna av sin onkolog. Det tar jag som ett bevis på att inte ens onkologer eller läkare vet vad som är rätt eller fel när det gäller vitaminer, mineraler och olika kosttillskott. De är liksom experter på sitt område. Och de är experter på att skriva ut medicin. Gud, vad jag skulle önska att de var bra att kombinera den västerländska medicinen  med den alternativa och att vi som vill faktiskt skulle kunna få subventionerad komplementär medicin.
Tänk om läkarna kunde lära sig sånt på sina utbildningar och näringslära, så att de inte häver ur sig
att det inte spelar någon roll vad vi äter.
För vi är vad vi äter, helt klart.
Det irriterar mig väldans att många av de läkare jag träffat lite så där nonchalant sagt att ät som du brukar. Och det säger de utan att egentligen fråga; Vad brukar du äta?!
I boken anticancer framkom det ganska tydligt att socker är ett stort NEJ, vetemjöl och gluten är inte heller bra och inte mjölkprodukter. I boken skriver man att man ska äta så grönt som möjligt. Och OM man ska äta kött, så bör det vara ekologiskt.
Många som får cancer går upp mycket under sina behandlingar, jag tänker att man deppäter, vilket jag har all förståelse för, men det blir ju inte enklare om man så säger. Och jag skulle nog blivit deppig om jag blivit av med ett bröst, tappat allt hår och ögonfransar och bryn OCH gått upp i vikt också. Jag behöll mina 56 kilo under hela behandlingsperioden, trots att jag slutade med:
Mjölkprodukter
Socker
Gluten
Jag drack ingen alkohol, eftersom levern och njurarna redan arbetade så hårt. Inget kött och inte så ofta fisk heller.
Det är nu jag gått ner, faktiskt fyra kilo, men det tror jag är vatten som kroppen samlade på sig. Jag tänker att min kropp haft och har fullt upp med att ta hand om den skada som alla behandlingar orsakat min kropp. Så nu är rensningens tid, min kropps comeback.

Under cellgiftsbehandlingen åt jag förutom Probiotika, Blutsaft, kokosolja. När det var dags för operation och jag var färdigbehandlad med cytostatika då kunde jag börja äta zink och magnesium också.
Nu äter jag:
Probiotika - för magen, tarmarna, matsmältningen
B6
Magnesium - på kvällen
E-vitamin & Selen
D-vitamin
Matsmältningsenzymer
Kisel
Kavinace - eftersom mitt gaga, dvs mitt kroppsegna valium knappt existerar
One daily - de där lilla extra
Fiskolja
Q10 - för hjärtat
Iscador - som är sprutor jag tar var tredje dag för immunförsvaret. Skrivs ut av en antroposofisk läkare

De flesta av mina kosttillskott kommer från Greatlife.
Ja, ni ser ju att jag är storkonsument och jag hoppas jag kommer ihåg allt. 

Sommarhärligt!!! Alla läsare av den här bloggen får 10 procents rabatt på ert första inköp på Greatlife. Det enda ni behöver göra är att skriva in koden yogavita vid er första köp.

Håll utkik på torsdag och fredag, då kommer ett nytt härligt erbjudande här på bloggen.

6 kommentarer:

  1. Hej Karin,
    Jag håller med, an ska äta sunt. Jag har själv cancer och har också läst AntiCancer och försöker äta så nyttigt jag kan dvs, utan socker, gluten, mjölkprodukter, ägg eller kött, MEN jag är också mamma till två små barn med allt vad det innebär och trött, trött av pågående behandlingar och cancern och dessutom har lite av aptiten gått förlorad och då är det inte alltid så lätt att stå i köket en vardagskväll och komma på roliga veganska rätter som går hem hos hela familjen, så ibland trillar jag dit.

    När jag precis fått mitt cancerbesked, blev jag militant, jag läste allt jag kom över om kost och cancer och det som möter en är skuld, skuld, skuld, äter du inte alkaline, raw etc, etc så göder du din cancer. Jag gjorde så gott jag kunde, men varje gång jag trillade dit och åt en bit kyckling, lite grektisk yoghurt eller ett rågbröd så fick jag dåligt samvete och kände att nu gör jag inte tillräckligt för att motverka cancern. Jag hade nästan blivit annorektisk, både mentalt men även fysiskt.
    Sedan träffade jag en vettig dietist som sa till mig att såhär kan jag absolut inte gå runt och tänka, för sannolikt är denna skuld och matstress mycket mer negativ för min cancerbehandling än att trilla dit på en kaka ibland.
    Det var så skönt att få höra det.
    För vi måste komma ihåg att utgå från vårt sunda förnuft men inte heller glömma att det finns en hel del kommersiella intressen bakom dessa kostråd. Många samband ÄR inte så tydligt bevisade, utan mer i luddiga former.
    Det är ett faktum att de allra flesta i den västerländska kulturen skulle behöva lägga om sin kost, vi äter på tok för mycket socker, kött, processad mat etc, men att som cancerpatient bli skuldbelagd för att man ätit lite vitt mjöl eller druckit lite mjölk, det är inte rimligt! Vi cancerpatienter har nog med ok och bära redan, ska vi dessutom straffas med denna skuld också att vi göder vår cancer?
    Nä, skippa det dåliga samvetet, använd förnuftet när det gäller nyttig mat, dra ner på sockret, men glöm inte att njuta (så gott det går när man har cancer), för DET tror jag är viktigare än alla militanta dieter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är upp till dig om du tycker att mitt sätt att äta är militant. Jag äter så här för att jag vill, cancern blev snarare som en spark i baken att tänka efter lite, före. Skuld är verkligen inget bra att bygga något på, inte åt andra hållet heller. Men det är jag själv som väljer om jag vill känna skuld och dåligt samvete om jag tar en kanelbulle, eller om jag istället vänder på det och njuter den där bullen. Jag förstår lite vad du menar, men samtidigt ger det mig ett lugn att maten och det jag stoppar i mig är något jag kan kontrollera. Lite tråkigt bara att det uppfattas som att vara anorektisk och militant, att vilja ha kontroll över det man äter. Jag tycker om den mat jag äter. jag vet att den är bra, det gör mig nöjd och glad. Jag älskar mat. Vällagad mat, det vet alla som känner mig. Men faktum är att jag mår så mycket bättre sedan jag såg över vad jag äter. och jag trodde verkligen att jag åt bra och hälsosamt INNAN jag fick cancer. Det är ingen tävlan, alla gör vad de vill med det jag skriver här. Men jag får så mycket mejl om vad jag äter, hur jag tänker. Dra ner på sockret skriver du, men vet du att potatis omvandlas till socker? Eller att frukt har väldigt mycket socker i sig? Sånt tycker jag är intressant.

      Radera
  2. Hej Karin,

    visst har du hört om the Gerson Therapy? -> http://gerson.org/gerpress/the-gerson-therapy/

    http://www.thewellnesswarrior.com.au/tag/gerson-therapy/

    Lots of love från Finland.

    SvaraRadera
  3. Fortsätt att leta fakta o ta hand om din hälsa!
    Läkaren har ingen utbildning om detta område.
    Att bli anorektisk är inte att ta hand om sin hälsa......snacka om att man missat ditt budskap!
    Det är sååååå känsligt när man vill ta hand om sej själv, ingen tittar snett på de som missköter sin kropp med skräp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer fortsätta att leta fakta och ta hand om min hälsa. Och jag tar tacksam emot alla möjliga tips och råd.

      Radera