söndag 3 februari 2013

meningen med livet fortsätter

Söndag. Förhoppningsvis en långsam dag. Imorgon åker jag till Vidarkliniken. Tre veckor är lång tid. Det sägs ju att det tar 21 dagar innan något blir en vana. Därför tror jag att just de här veckorna kommer att bli bra för mig. Viktiga och särskilda dagar. Dagar som förhoppningsvis lägger en grund för min framtid, för min syn på varjedagliv.

Söndagar, har alltid varit plats för frågorna om Meningen med livet i den här bloggen. Fortsätt skicka in era svar, och allra helst med bild på er. Mejla till: yogavita@telia.com. Här kommer Lindas svar. Och frågorna, ja, de hittar ni här:


Namn
Ålder
Yrke: 
Civilstånd/Familj: 
Bor: 
Vad är meningen med livet?
Känner du dig nöjd med hur ditt liv hittills utvecklats? 
Vilken är din livsfilosofi? 
Om du skulle ge en ung tjej ett råd, vad skulle det vara utifrån din egen erfarenhet av livet. Vad skulle det vara? 


Idag är också andningens dag fick jag alldeles nyss reda på. Andningen är så viktig och jag är så tacksam för att jag ändå har sån koll på andningen.Visst den kan alltid bli bättre. Men yogaadningen har hjälpt mig igenom den här sjukdomen på ett så fint och bra sätt. Jag har andats mig igenom ångest, ledsenhet, illamående och oro. Andats långa och djupa andetag när jag inte kunnat sova och rädslan tagit ett för stort grepp om mig. Jag har andats för livet varje dag sedan den 21 juni förra året. Så låt er inspireras av andningens läkekonst. Och konsten har vi alla inom oss, vi måste bara våga utforska den. Vaddå, jag andas ju varje dag tänker du kanske. Jo, det gör du, men du andas inte djupt, vi andas tyvärr alldeles för grunt.

Freeman om pranayama

Flynn om Ujjijyandning

Så ta tag i den här söndagen, gör det till din egen andningsdag. Utforska andningen på nätet. Sök på pranayama, som är andningsövningar inom yogan. Med hjälp av andningen kan man lära sig att kontrollera känslor och vi vet ju att långsam inandning har en lugnande inverkan på sinnet och är en bra förberedelse för meditation. Men ta det försiktigt och gå långsamt fram.

och så lite inspiration, att yoga faktiskt funkar för alla. Att yogan är anpassningsbar, att viljan är en så bra egenskap. Vilja och tålamod: inspiration









Namn: Linda

Ålder: 38
Yrke: Språklärare
Civilstånd/Familj: Gift, 2 barn (8 och 5)
Bor: Ett stort hus med en härlig trädgård i en liten lugn stad på västkusten

Vad är meningen med livet?
Meningen med livet är att känna sig älskad och att älska. Att känna närhet till andra. Att känna harmoni och glädje. Att vara lycklig. Meningen i mitt eget liv är att hitta balans och söka det som jag mår bra av. Att rensa bort det som ger dålig energi.

Känner du dig nöjd med hur ditt liv hittills utvecklats? Jag har haft en fin och trygg uppväxt. Har en underbar egen familj nu. Har haft ett lätt liv på många sätt, utan sjukdomar eller större motgångar. Ändå känner jag att jag inte tillräckligt tacksam, känner mig ofta bortskämd/otacksam.

Vilken är din livsfilosofi? 
Minns att min religionsfröken på mellanstadiet sa “lev i nuet”. Orden fastnade, men jag förstog dem inte förrän i vuxen ålder. Det har varit min största utmaning: att vara här och nu. Men med motion, yoga och meditation har jag hittat verktyg som hjälper mig på vägen. Jag tror att våra val formar våra liv mer än vi förstår, som i Gandhis ord:
“Your beliefs become your thoughts, 
Your thoughts become your words, 
Your words become your actions, 
Your actions become your habits, 
Your habits become your values, 
Your values become your destiny.”

Om du skulle ge en ung tjej ett råd, vad skulle det vara utifrån din egen erfarenhet av livet. Vad skulle det vara? 
Var rädd om din kropp – träna och ät bra, och glöm inte att vila sinnet. Ta inte åt dig av vad andra säger/tycker. Våga vara trygg i dig själv. Våga göra det du drömmer om också när förnuftet säger annat. Lyssna till ditt eget hjärta och följ din intuition så hamnar du rätt i livet. Ha ett positivt sinne, fokusera på det som är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar