torsdag 22 mars 2012

smörj din insida med ghi

Jag är frisk, jag är på benen. Jag mår bra. Jag är mig själv igen. Det är så härligt. Jag är tacksam. Jag har överlevt alla sjukdomar jag trott jag haft.
Jag är tillbaka.

Ni vet ju att jag går en utbildning till att bli ayurvedisk hälsorådgivare och i höst om allt går enligt planerna kan jag alltså titulera mig det. Väldigt trevligt. Alldeles särskilt när jag också åker med en grupp elever till en ayurvedisk resort i södra Goa för att ha yoga i mitten på november.

Hej, jag heter Karin Björkegren Jones, jag är journalist, författare, yogalärare och ayurvedisk hälsorådgivare. hehe...

Tänkte jag skulle dela med mig av lite ayurvediska tips framöver. Ayurveda och yoga vandrar väldigt fint hand i hand tycker jag. I ayurvedan använder man ghi, istället för smör. Här kan du läsa mer om det: Om ghi

Om man lite snabbt och slarvigt ska förklara ayurveda, så kan man nog säga att allt, faktiskt allt handlar om vår matsmältning. Och att vi tyvärr i väst inte tuggar maten tillräckligt, och att det i längden inte är bra. Det vill säga att vi faktiskt förgiftar oss själva genom maten vi äter, hur vi äter den, när vi äter den och framför allt att vi nästan inte tuggar den. 32 tuggningar ska varje tugga helst innehålla. Det är skitsvårt, jag vet. Och ordspråket Låt maten tysta mun. Ja, det skulle man nog kunna säga är ett ayurvediskt uttryck. Att prata när man äter är inte bra för matsmältningen och att äta framför datorn eller tvn, gud förbjude. Det är verkligen inte bra. Och det finns poänger i denna gamla lära och även om man inte gör det varje dag, så kan man kanske nån gång kan testa att äta i lugn och ro, med sig själv. Och att försöka tugga maten ordentligt. Och njuta av varje tugga. Inte liksom slänga i sig maten på fem minuter.

Ghi kan hjälpa till med matsmältning och transportera bort slaggprodukter och annat som vi vill bli av med.

Tänk på att använda osaltat, och helst ekologiskt smör till ditt ghi.

2 kommentarer:

  1. Så länge sen jag använde Ghi härhemma trots ayurvedan ständigt närvarande. Ja, det där ätandet! Oj, vad det påverkar. Fick en dotter för ett år sedan och har slängt i mig maten i flera månader. Jag vet egentligen inte varför. Men någon ständig beredskap på att liten ska vakna, byta blöja eller något annat litet behov. :)Nu har jag legat med någon magåkomma ett par dagar. Jag tänker mycket på ayurvedan. På att jag stressat för mycket, druckit kaffe och ätit choklad. Det har funkat. Det mesta funkar ett tar, ibland ganska länge. Men så! rinner bägaren över och det är dags att tänka till och balansera. Den ständiga balansen!
    Ska försöka komma på din yoga i påsk, ska bara kolla vilka dagar vi är hemma. kram och skönt att du mår bättre :)

    SvaraRadera
  2. Ulrika, hoppas du mår bättre. Balansen är verkligen ordet, och det man liksom söker i sitt liv. Balans i allt. Balans låter bättre än lagom tycker jag. Vore kul att träffas när jag är i båstad i påsk, kanske en fika. Vore kul om du också balanserade dig bort till Yogavita. STor kram Karin

    SvaraRadera