måndag 4 oktober 2010

Kapotasana - man älskar och oroas över den

Vi har ju alla våra svårigehetr och lättheter i yogan. Killar brukar tycka det är jobbigt i början eftersom de, som de själva säger, känner sig så stela. Där har många av oss kvinnor lite fördelar, men som jag sagt tidigare att vara mjuk och rörlig är inte alltid det bästa. Tyvärr är många överrörliga. Killarna brukar hur som efter ett tag i ashtangayogan, förstå att de har det ganska förspänt med att de är just ofta starka. Att de orkar lyfta sig själva. De har ofta core på ett annat sätt än många kvinnor. De är liksom mer kroppstabila.
I ashtangayogan fnns en ställning i andra serien, kapotasana. Det är en riktigt kraftfull ställning. Och många saker lossnar när man tar sig in i den.
Jag har sett många gråta efter att de gjort en kapotasana. Det är som att man blottar sitt hjärta, visar hela sitt inre. Man är liksom sårbar och stark på samma gång. Jag har aldrig sett hur jag ser ut när jag gör den. Viveka Blom Nygren, ägare av Atmajyoti i Stockholm fotograferade oss elever när Alexander Medin var i stan. Det låter ju konstigt, målet är att man når hälarna med händerna. Och faktum är, hur konstigt det än låter, skönare för axlarna och hela kroppen när man väl har händerna på hälarna.











2 kommentarer:

  1. Snyggt Karin!
    Helén V-ås

    SvaraRadera
  2. Dit har jag inte kommit eftersom jag praktiserar första serien. Jag har däremot drömt flera gånger i höst att jag befunnit mig i kapotasana. En fantastiskt skön känsla. Ganska häftigt att yoga i "sömndimensionen" som jag brukar kalla det. Jag tror att det gör lika mycket nytta där fast på ett annat plan.
    Kram.

    SvaraRadera