torsdag 17 juni 2010

yogaredskap



Natalia Paisano på www.mysore-stockholm se, är verkligen en riktig backbendning girl. Vi har ju alla våra problem som vi tar med oss in i yogan. Som jag skrivit flera gånger tidigare, det är inte alltid av godo att vara överrörlig. Vi måste alla - alltid kämpa med att stabilisera oavsett om vi är "stela" eller väldigt "mjuka". Vad jag förstått så var just ryggen Natalias stötesten. Hur som. Hon är den lärare som nog i alla fall i Sverige, utmanar sina elever mest och JA, det sker mirakel i den studion.
Och att göra bakåtböjningar är något våra kroppar mår bra av. Vi är alldeles för mycket framåtböjda, vi mår helt enkelt bra av att böja våra ryggar i bryggor. Beakta att vi faktiskt gör en framåtböjning också när vi sitter... Och det gör vi ju rätt ofta.
Natalia har sina knep. Ett knep, är den här backbending-trappan eller vad man nu ska kalla den. Man lägger sin matta mot "trappan" och så vänder man ryggen mot trappan och övar på att gå ner i brygga från stående mot själv trappan.
Först börjar man med den högsta trappan för att gå ner och för att lättare ta sig upp. sedan när man gjort det några gånger, går man till den lägre trappan och gör samma sak där.
Jag ska försöka bygga en sån här bryggtrappa i min studio i Båstad i sommar, så vi verkligen kan jobba med bryggor. SEr fram emot det.

6 kommentarer:

  1. Karin måste tipsa om naturen. Jag brukar göra på stranden i en backe. Om man är osäker så landar man mjukt!! om man ska göra det själv första gången t.ex. annars är backar generellet bra. Men stranden är som en mjuk härlig kudde!

    Lotta J

    SvaraRadera
  2. Hej Karin,

    håller med om att Natalia är super, hon utmanar men driver ändå inte för hårt, låter en få vara där man är. Jag är så glad och nöjd att jag hittat dit och det var genom din blogg jag först blev inspirerad till det. Tack.

    Maria

    SvaraRadera
  3. Lotta -ja, naturen är super. Men om man sk ha en klass och få eleverna att utmana sig själva, så är den här "bryggtrappan" jättejätte bra.

    Maria, vad glad jag blir om jag inspirerat dig till att ta dig till natalia. Hon är bra.

    SvaraRadera
  4. Vad suveränt! En sån trappa skulle man ha hemma också. Kram.

    SvaraRadera
  5. Apropå bakåtböjningar och och yogaredskap gillar jag att lägga klossar under höfterna i halvbrygga. Inte riktigt samma sak som att använda en sån "trappa" till att göra brygga, men jag skulle kunna ligga så hela dagen.

    SvaraRadera
  6. nej, en perfekt sandbacke i ett klassrum vore svårt. hihihi. ;-) Lotta J

    SvaraRadera